Gå til sidens hovedinnhold

- Vi skal slå iTunes

Netcom skal bli større enn musikkgiganten iTunes i løpet av 2008.

GRAND HOTELL(Nettavisen): På Netcoms årlige presseseminar tok selskapets innholdssjef Marius Halle store ord i sin munn. Selskapet lanserer sin nye musikkbutikk i desember, og har stor tro på satsingen.

- Vi skal bli større enn iTunes i Norge i løpet av 2008, sier Halle.

Dyrere og dårligere
Apples musikkbutikk iTunes Music Store kan per i dag tilby mer enn 6 millioner forskjellige låter. Du kan kjøpe enkeltsanger til 8 kroner stykket, eller velge å kjøpe hele album til 80 kroner.

Dette ønsker mobiloperatøren Netcom å utfordre, og om kort tid lanserer de sin nye musikkbutikk, både for mobil og pc-er. Til sammenlikning vil Netcom ha mellom 1,5 og 2 millioner låter, og priser fra 10 kroner.

Netcom kommer til å levere musikken i det kopibeskyttede (DRM) formatet WMA. Til mobilen bruker de et annet, men også kopibeskyttet, format nemlig OMA DRM 1.0. Kvaliteten på musikken til PC er god, mens til mobilen er bitraten kun 96 kbit/s.

Skal bli ledende
Allikevel har de stor tro på nysatsingen.

- Vi tror det er en reell ambisjon å bli større enn iTunes. Vi ønsker å bli ledende på digitalt musikksalg i Norge, sier Halle.

- Hvordan kan dere slå iTunes med høyere priser og færre låter?

- Vi tilbyr musikk helt stedsuavhengig, og har gjort det utrolig enkelt. Med iTunes må du laste ned musikken til datamaskinen og så føre den over til mobilen. Det er komplisert. Med Netcoms musikkbutikk kjøper du musikk rett til mobilen, med kun et par tastetrykk, sier Halle.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Både iPod Touch og iPhone lar deg kjøpe musikk fra iTunes uansett hvor du er uten å måtte benytte en datamaskin.

Musikkeksplosjon
Grunnen til at Netcom nå satser stort på musikk er en stor undersøkelse om hvordan nordmenn bruker mobilen. Undersøkelsen er gjennomført av Perduco for Netcom, og viser blant annet at bruken av musikk på mobilen har eksplodert.

- Særlig bruken av mobilen til musikk og foto har eksplodert siden 2004. Andelen nordmenn som lytter til musikk eller radio via mobilen har fordoblet seg, og det samme for andelen som bruker mobilen som kamera, sier kommunikasjonsrådgiver i Netcom Øyvind Vederhus.

Tall hentet fra Perduco viser at 75 prosent av alle kvinner og 78 prosent av alle menn under 30 år oppgir at de lytter til musikk eller radio på mobilen, og rundt 30 prosent sier de hører musikk på mobilen daglig.

Tror du at du vil benytte Netcoms musikkbutikk med høyere priser og dårligere utvalg?

Reklame

Black Friday: Her får du oversikt over alle salgene