Gå til sidens hovedinnhold

- Vi trenger flere som Lara

Spillindustrien trenger flere helter og ikoner, mener spillveteran Ian Livingstone.

(Spillmagasinet): Spillindustrien er stor, eller rettere: Den er gigantisk. Det omsettes for milliarder av kroner verden over hvert år, og i tall og statistikk hevdes det at spill kan være større enn både film og musikk.

Men det stemmer ikke helt. Riktignok er det mye penger i omløp, men for folk flest står både film og musikk langt høyere i kurs. Grunnen er lett å få øye på:

Film og musikk handler om personer, om band, skandaløse frontfigurer eller supersexy skuespillere som snikfotograferes toppløse på en strand i St. Tropez.

Lys i tunnelen

Foruten en og annen opptreden i Playboy er det lite skandale å snakke om i spillenes verden. Vi ser likevel en stadig økende trend hvor det lages film av spill og spill av film. Så langt har resultatene vært et godt stykke under pari, med noen unntak.

Antihelten Riddick fikk et godt spill i «The Escape from Butcher Bay», og Angelina Jolie i rollen som Lara Croft er slettes ikke så ille. Men det er ikke nok. Spillveteranen Ian Livingstone illustrerte problemet nylig under Edinburgh Interactive Festival 2007.

Han viste frem en rekke kjente figurer kjent fra tegneserier, film og tv, som James Bond, King Kong, Fred Flintstone og Scooby Doo. Etterpå viste han frem flere kjente figurer fra spillverdenen som Link, Mario, Sonic, Gordon Freeman, Solid Snake og Duke Nukem.

Overraskende nok klarte ikke alle i salen å sette navn på figurene.

- Hvis vi alle jobber i spillindustrien, hva sier det oss? spør Livingstone retorisk.

- Skap heltene!

Ifølge Livingstone må utviklerne bli flinkere til å skape helter og ikoner. Han trekker frem Eidos egen skallede, strekkodemerket, ikoniske snikmorder - Agent 47 fra spillet «Hitman».

- Dette var en heldig tilfeldighet. Hår var for vanskelig på den tiden, så vi gjorde ham skallet. Så tegnet designerne inn strekkoden i bakhodet for at folk skulle ha noe å se på, sier Livingstone.

Ifølge toppsjefen bør en del viktige trekk ved en spillfigur være enestående for at folk skal huske ham eller henne, som utseende, personlighet, dialog, humor og ikke minst navn.

Lara Croft het for eksempel Lara Cruz en lang stund, men utviklerne følte ikke at navnet satt helt på en tøff kvinne fra overklassen som Lara. Utviklerne bladde dermed gjennom telefonkatalogen til de fant et navn som passet bedre.

«Hasta la vista, baby»

Utviklere bør også tenke mer på signaturuttalelser på samme måte som Hollywood gjør, mener Livingstone. Han mener spillfigurene bør ha paralleller til «I love the smell of napalm in the morning» fra «Apokalypse nå» eller «Hasta la vista, baby» fra «Terminator 2».

Livingstone setter fingeren på et av de aller viktigste problemene i spillindustrien, som sliter med et rykte om bare å være for «unge pubertetsgutter». De store spillerne som Sony, Nintendo og Microsoft har så langt fokusert på å trekke mammaer, pappaer, onkler, tanter og selv besteforeldre inn i spillenes verden ved hjelp av nye måter å spille på.

La oss likevel håpe på flere helter og ikke fullt så mange treningsprogrammer i fremtiden ...

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Reklame

Black Week: De beste motekuppene du gjør nå