*Nettavisen* Nyheter.

- Vi vil ikke forby dieselbiler

Foto: Scanpix

Samferdselsdepartementet mener de ikke har feilinformert.

22.12.11 22:00

Nettavisen har denne uken skrevet om at Statens vegvesen vurderer å forby dieselbiler i perioder vinterstid, fordi de forurenser mer enn først antatt.

Nyheten har skapt sterke reaksjoner blant våre lesere, og mange føler seg lurt av politikerne som aktivt har jobbet for å få flere til å kjøpe dieselbil.

- Ikke aktuell politikk for oss
Onsdag sa statsminister Jens Stoltenberg til Nettavisen at han ikke kjente til forslaget, og at han derfor «ikke tør å si noe» om saken.

Les også: - Jeg tør ikke si noe om dette

Stoltenberg viste til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, og vi tok derfor kontakt med hennes departement for å høre hva hun mener om at veivesenet vurderer et dieselbilforbud.

På vegne av Kleppa, som har tatt juleferie, påpeker statssekretær Lars Erik Bartnes at det ikke er aktuelt med et forbud mot dieselbiler.

- Et generelt forbud mot dieselbiler er ikke noen aktuell politikk for oss, sier Bartnes.

- Ingen grunn til bekymring
- Så folk som kjører dieselbil trenger ikke å være bekymret?

- Hvis folk som kjører dieselbil går rundt og er bekymret for å ikke få brukt bilen sin, så har de ingen grunn til det, sier Bartnes til Nettavisen.

En rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI), som er bestilt av Vegdirektoratet, slår fast at dieselbiler slipper ut langt mer helseskadelige NOx-gasser enn det man la til grunn da avgiftssystemet ble lagt om i 2005.

Utfordringene er spesielt knyttet til bykjøring, og i særdeleshet i kulda - og dieselbiler er en vesentlig bidragsyter til det såkalte «giftlokket» som legger seg over store norske byer på enkeltdager.

Forskerne i TØI mener at forbud mot dieselbiler i byene på enkeltdager, eller betydelig høyere bomavgifter for å dempe dieselbruken, er det mest effektive tiltaket som man kan gjøre på kort sikt, og Statens vegvesen sier altså at de nå ser på denne muligheten.

Les også: Dieselbiler kan bli forbudt på vinteren

- Har ikke feilinformert
Bartnes sier kunnskapen om forurensede dieselbiler er helt ny for departementet.

- I statsbudsjettet for 2012 så har vi tatt innover oss den kunnskapen som veivesenet har offentliggjort, og har derfor innført en ny avgift sånn at det blir mer lønnsomt å kjøpe dieselbiler som slipper ut lite NO2 (en del av NOx), og dyrere å kjøpe de som slipper ut mye, sier Bartnes.

- Men er det fair at bilistene må å ta regningen når regjeringen har feilinformert?

- Regjeringen har aldri oppfordret folk til å kjøpe dieselbil, men jeg skal være enig i at avgiftssystemet favoriserer dieselbiler. Det at dieselbiler har større konsekvenser for bylufta enn det som tidligere ble lagt til grunn, det er helt ny kunnskap, sier han, og legger til:

- Jeg tar avstand fra påstanden om feilinformering.

- Kommuner kan ta grep
I tillegg til regjeringens økte avgifter, påpeker Bartnes at kommunene har en mulighet gjennom veitrafikklovens paragraf 7 til å gjøre ytterligere tiltak ved aktutt luftorurensing, slik man har gjort det i Bergen tidligere.

- Paragraf 7 gir kommunene selv et stort handlingsrom i ekstremtilfeller, der det er snakk om fare for liv og helse. Innenfor den paragrafen så kan kommunene på enkeltdager med svært dårlig luft legge restriksjoner på for eksempel kjøretøygrupper. Men vi har ingen planer om å gå lenger enn det, sier han.

Han sier det så langt ikke er noen kommuner som har forbudt dieselbiler.

- Paragrafen har eksistert i flere år, og det er ingen kommuner som til nå som har gitt den det innholdet, for å gjelde dieselbiler. Det lengste som er gått er Bergen kommune, som la restriksjoner på biler med oddetall i bilskiltene, sier Bartnes.

- Så du mener det er riktig om man velger å stenge dieselbiler ute fra rushtrafikken i de store byene?

- Jeg må jo forholde meg til at paragrafen er der i dag, så jeg kan ikke si noe på det. Men en ytterligere innstramming i forhold til dieselbiler er ikke aktuelt. Jeg mener det er mer hensiktsmessig å bruke avgiftssystemet, som er et veldig kraftfullt virkemiddel, sier han.

- Følger europeiske krav
Han presiserer samtidig at departementet følger utgiftskravene som stilles til europeisk bilindustri, som tilsier at nye biler skulle være et positivt bidrag til en bedre byluft.

- Men så viser forskning nå at ved spesielle tilfeller, for eksempel ved bykjøring og ved kalde temperaturer, så er faktisk tilfellet det motsatte, sier Bartnes.

Statssekretæren sier han har tro på at man vil klare å redusere utslippene fra dieselbiler.

- Europeisk bilindustri får nå snart nye krav, og de nye kravene vil med stor sannsynlighet føre til at utslippene fra nye dieselbiler går ned, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.