RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vi vil jo tekkes alle

Foto: Roald, Berit (Scanpix)
Sist oppdatert:
Anbjørg Sætre Håtun har kjent stress på kroppen. Her er hennes tre beste råd for å motvirke det.

(SIDE2:) I april kommer den tidligere Puls-programlederen, journalisten og foredragsholderen Anbjørg Sætre Håtun med boka «Stressmester» på Gyldendal forlag.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Konkrete råd
Det er en praktisk bok med ti bud om hvordan takle stress og få mer energi i hverdagen, et tema Sætre Håtun føler mange kvinner både sliter med og er opptatt av.

- Den er helt klart skrevet for kvinner. De er de som leser meg, sier Sætre Håtun til Side2. Hun sier hun har lest mye om stress selv, men synes en god del litteratur ofte blir mye teori og fag.

- Boken min bygger også på nyere research, men jeg ville komme med veldig konkrete råd og gjøre den så praktisk som mulig.

Glemmer å lade oss selv
- De fleste av oss har jo bedre rutiner på å lade opp mobiltelefonen og pc-en enn vi har på å lade opp oss selv, sier hun.

Boken er delt opp i ti råd, men Anbjørg har selv sine tre favoritter som hun kaller «Rett i koppen»-råd.

1. Ikke svar ja automatisk
Mange har veldig lyst til å være positive og sier derfor ja før de egentlig har tenkt seg om.

- Jeg pleide å gjøre det uten å kjenne på om jeg virkelig hadde kapasitet. Nå har jeg begynt å si «Så hyggelig å bli spurt, jeg skal komme tilbake til deg». En annen ting er at du ikke skal behøve å begrunne ditt nei. Da havner du ofte i en forhandlingssituasjon der du likevel ender opp med å si ja, sier Sætre Håtun.

2. Gjør aktiviteter i sakte bevegelse
- Et enkelt triks når du kjenner at stresset øker i kroppen, er å begynne å gjøre det du holder på med saktere. Jeg har for eksempel begynt å taste saktere og snakke roligere. Det virker konkret og veldig kjapt direkte på hjertepumpa. Du vil kjenne effekten raskt.

3. Fysisk berøring
Det er vitenskapelig bevist at fysisk berøring senker stressnivået hos oss mennesker. - Dette er mitt favorittråd, sier Anbjørg Sætre Håtun. Berøringen kan like gjerne være å klappe en katt som å gi en kollega en hånd på skulderen. - Berøring øker endorfinene som er stresshemmende, sier Anbjørg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere