RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vil du forbrenne fett?

(Foto: Cappelen Damm)
Sist oppdatert:
Da bør du unngå disse matvarene.

(SIDE2): Vil du forbrenne fett bør du få i deg riktig fett, mener Sveriges mest kjente ernæringsfysiolog Fredrik Paulún. Han har skrevet boka «50 snarveier til fettforbrenning» som kom i butikkhyllene i januar i år.

Kostholdsdebatten har i Norge dreid seg mye om karbohydrater, men også mettet fett - som mange lavkarboentusiaster sverger til. For legene advarer mot alt det mettede fettet man kan få i seg dersom man spiser et strengt lavkarbokosthold og bytter ut karbohydratene med bacon, smør, fløte også videre.

Paulún mener mettet fett ikke er mettet fett. Det fins sunt mettet fett og usunt mettet fett. Og fett som er bra for fettforbrenning.

- Problemet er at man blander sammen de ulike typene mettet fett. Det fins nemlig mange typer mettet fett som innvirker på kroppen på fundamentalt forskjellige måter.

Hva er bra og hva er dårlig?

Ifølge Palún er matvarer som inneholder fettsyrene MTC (Medium Chain Glycerides) og SCT (Short chain glyceride) bedre enn matvarer som inneholder LCT (Langkjedede fettsyrer). De kortkjedede er først og fremst vannløselige mens LCT er fettløselige SCT og MTC finnes i en rekke matvarer som kokos, palmekjerneolje og meierifett som melk, yoghurt, smør, ost og cottage cheese. Den mest utpregede kilden er kokos der hele 60-70 prosent av fettet forekommer i SCT og MCT. Meierifett inneholde romtrent 25 prosent SCT og MCT, men har også en stor del langkjedede mettede fettsyrer, cirka 35 prosent

- Spis meierifett med måte. Skal du steke, woke eller frityrsteke noe, er kokosfett perfekt, og det fungerer bra med de gode, gamle pakkene med delfiafett som du får kjøpt i butikken for en rimelig penge. Riktignok er det raffinert fett, så noen antioksidanter går tapt.

Fettet du bør unngå hvis du vil forbrenne fett:

BACON
SIDEFLESK
FETE PØLSER
MEDISTERDEIG
TALG
STORE MENGDER FETE MEIERIPRODUKTER SOM KREMFLØTE, OSTER OG SMØR

HVIS DU VIL ØKE FORBRENNINGEN ...

Få i deg nok D-vitamin
Kalsium (Rikelig med kalsium får fettcellene til å slippe ut mer fett..)
Kanel (Holder blodsukkeret nede)
Ingefær (Reduserer appetitten og øker fettforbrenningen)
Paprikapulver (Inneholder capsaicinoider. Disse er nær beslektet med capsaicin som fins i chilipepper.)
Sennep (Kan øke varmeproduksjonen og fettforbrenningen)
Chilipepper (Inneholder stoffet capsaicinet)
Andre capsaicinkilder er: Tørket chilipepper, usøtet chilisaus, sambal oelek, sterkt karripulver, sterk karripasta, piri piri, feferoni, habanero, gochujang (koreansk chilipasta)
Kaffe - koffein frigjør dopamin, et signalstoff som gir en belønningseffekt i hjernen. Det betyr at man kan holde seg unna mer kaloririke alternativer som har samme effekt. Kaffe har også en beskyttende effekt mot diabetes.
Te (svart, hvit, grønn - på grunn av koffein og teobrominsamt antioksidanten katekin))
Nøtter (Lav GI-verdi)
Olivenolje (Høyt innhold av enumettet fett i form av 70-80 prosent oljesyre, høyt innhold av antioksidanter som polyfenolet oleuropein. I rotteforsøk har det vist seg å øke evnen til å omdanne kroppsfett til varme)
Grønnsaker (Mettende med et moderat kaloriinnhold)
Fiber (Bedre tarmflora og sannsynligvis vektnedgang)
Frukt (Forskning viser at jo mer frukt overvektige spiser, jo mer går de ned i vekt) Årsaken er sannsynligvis at det høye innholdet av antioksidanter, vitaminer og mineraler og også fiber hjelper til med å holde vekten nede.
Fisk (Øker fettforbrenningen og hjelper deg til å holde vekten)
Meieriprodukter (Melk, yoghurt, kulturmelk, cottage cheese, kesam, proteinpulver. Kalsium i melk senker blant annet pH-verdien i tynntarmen og dermet hemmer opptaket av fett.

FROKOST FOR MAKSIMAL FORBRENNING:
Omelett og fruktsalat
Havregrøt med melk og et kokt egg
Naturell yoghurt med usukret musli og en håndfull nøtter
Usøtet fullkornbrød (med hele korn) med makrell i tomat
Frukttallerken og to kokte egg
Tre speilegg (Stekt på begge sider) og tinte bær med litt flytende honning
Smoothie med yoghurt, linfrø og bær.

Om fettforbrenning ...

- Så fort inntaket av forskjellige typer mettet fett øker, virker det som energiforbruket og fettforbrenningen reduseres.

Paulun mener umettet fett som olivenolje, avocado, rapsolje og fisk er lettere å forbrenne i musklene og at de lange mettede fettsyrene er vanskeligere å forbrenne i musklene enn de enumettede eller flerumettede.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere