RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vil gjøre diesel like dyrt som bensin

Forslaget om å øke dieselavgiften i Frankrike, vil bli forhandlet i neste års budsjett, ifølge Frankrikes miljøminister Ségolène Royal (bildet).
Forslaget om å øke dieselavgiften i Frankrike, vil bli forhandlet i neste års budsjett, ifølge Frankrikes miljøminister Ségolène Royal (bildet). Foto: Eric Piermont (Afp)
Sist oppdatert:
Bellona mener imidlertid slike tiltak ikke vil fjerne det virkelige problemet.

Den franske regjeringen vil fjerne de økonomiske fordelene ved å kjøre dieselbiler framfor bensinbiler. Forslaget blir fremmet kort tid før Frankrike er vertsland for FNs klimatoppmøte i Paris i november og desember.

Den franske miljø- og transportministeren, Ségolène Royal, sier regjeringen ønsker å gradvis øke dieselavgiften over de neste årene, slik at det om fem år ikke lenger blir billigere med diesel enn bensin, melder Reuters.

- Vi blir nødt til å bevege oss vekk fra bruken av diesel snart. Vi vil utfase dieselens avgiftsfordel over de neste fem årene, sier Royal til den franske TV-kanalen France 5.

Sparer en femtilapp
Over halvparten av bilene i Frankrike er dieselbiler. Bensin er i Frankrike omtrent 0,15 euro dyrere per liter enn diesel, hvilket utgjør 1,4 kroner. Prisforskjellen i Norge ligger også på mellom én og halvannen krone per liter, eller 50-60 kroner på en full tank.

Diesel er i utgangspunktet billigere enn bensin fordi sistnevnte krever en langt mer omfattende produksjonsprosess enn førstnevnte.

- Det som skjer hvis du likestiller diesel og bensin, er at du fjerner prinsippet som veldig mange legger til grunn når de kjøper bil - nemlig at det er billigere, sier fagsjef i Bellona, Hallstein Havåg, til Nettavisen.

- Kan ha effekt på NOx-utslipp
I tillegg, ifølge Havåg, yter diesel mer per hestekrefter enn det bensin gjør, noe som også kan ha en medvirkende årsak til at folk velger diesel framfor bensin.

- Det som kunne oppnås med en sånn likestilling, vil være at flere går tilbake til bensinbiler. Med tanke på NOx-forurensningen, så kunne dette hatt en effekt, sier han.

NOx-forurensning, som er en samlebetegnelse for nitrogenoksider, bidrar til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør.

Verdens helseorganisasjon (WHO) påviste i 2012 at dieselpartikler er helseskadelig og kreftfremkallende for mennesker.

Hallstein Havåg

- Løser ikke problemet
I utgangspunktet trodde man at dieselbiler slapp ut mindre CO2 (drivhusgasser) enn bensinbiler. Men så ble det kjent at en del dieselbiler slipper ut mer NOx enn det bensinbiler gjør.

- Dette (det franske tiltaket red.anm.) er muligens et slags plaster på såret, og vil kanskje gjøre et utslag på antall dieselbiler. Men det store problemet vil fortsatt gjenstå, sier Havåg og henviser til utslippsjukset som nylig ble avdekket i bilbransjen.

Omtrent 150.000 biler i Norge skal være rammet av utslippsjukset, melder NTB, og kan ifølge Bellona ha ført til at Staten har gått glipp av flere milliarder kroner i NOx-avgifter og CO2-avgifter.

- En serie med juks
- Det som er det store underliggende problemet, er ikke at folk har valgt diesel istedenfor bensin, men hvordan disse bilene vurderes, måles og godkjennes. Det har ikke bare vært Volkswagen som har drevet med utslippsjuks, men det har vært en serie med juks og tilpasninger for å få disse bilene til å se bedre ut enn de gjør i virkeligheten, sier Havåg.

Taust fra MDG
Miljøpartiet De Grønne har ikke svart på Nettavisens henvendelser om partiet ønsker tilsvarende tiltak velkommen til Norge.

Lokalpolitikere i bystyret i Paris har tatt sikte på å fase ut bruken av dieselbiler i sentrale gater i bykjernen. Mens i Oslo foreligger det forslag om å totalforby bruken av dieselbiler på dager med høy forurensning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere