RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vitaminer mer farlig enn sunt

Sist oppdatert:
Enkelte typer vitamintilskudd kan øke risikoen for tidlig død, mener forskere.

(SIDE2): En gjennomgang av 67 studier fant ingen overbevisende bevis for at antioksidanter kan redusere risikoen for å dø. Til sin overraskelse fant forskerne ut at enkelte tilskudd heller kunne forstyrre kroppens naturlige immunforsvar og føre til en tidligere død. Det melder BBC News fredag.

Forstyrrer immunforsvaret
Forskerne ved Universitetet i København mente det var vitamin A og E som forstyrret kroppens eget immunforsvar.

- Betakaroten, vitamin A og vitamin E ser ut til å øke dødeligheten, skriver forskerne i sin rapport.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Forskningen involverte å velge ut 67 studier ut fra 817 studier på betakaroten, vitamin A, vitamin C, vitamin E og selen, som forskerne mente mest sannsynlig kunne redusere dødelighet.

Tidligere antagelser går ut på at kosttilskuddene har klart å forhindre ødeleggelse av kroppens vev kalt oksidativt stress ved å eliminere molekylene som blir kalt frie radikaler.

Tilsammen involverte studiegjennomgangen 233,000 mennesker som enten var syke eller friske som tok kosttilskudd. Etter at ulike faktorer ble vurdert og 20 ytterligere studier ekskludert linket forskerne vitamin A-tilskudd til 16 prosent økt risiko for å dø, betakaroten syv prosent økt risiko og vitamin E fire prosent økt risiko.

Ingen effekt
Vitamin C hadde ingen effekt, verken den ene eller den andre veien, men forskerne påpekte at det krevde mer forskning rundt effekten av disse vitaminene.

Konklusjonen til forskerne lød som følger: - Vi fant ingen bevis for å støtte bruk av kosttilskudd.

Det var uklart hvorfor tilskuddene kunne ha negativ effekt, men forskerne spekulerte i at de kunne forstyrre kroppens naturlige mekanismer. For eksempel betakaroten som kan forstyrre hvordan kroppen tar opp og benytter seg av fett.

The Department of Health i Storbritannia mener det tryggeste er å få sine vitaminer og mineraler naturlig gjennom maten.

HER FINNER DU VITAMINENE I MATEN:

Vitamin A: Fet fisk, egg, lever. Bra for: Immunforsvaret, huden, synet og spermkvaliteten.

Vitamin C: Frukt og grønnsaker som appelsin og paprika. Bra for: Leger sår lettere og hjelper kroppen med å ta opp jern. Kan hjelpe immunforsvaret.

Vitamin E: Grønnsaksoljer, nøtter, frø. Bra for: Kan hjelpe for bedre blodsirkulasjon.

Betakaroten: Oransje grønnsaker som gulrøtter. Bra for: Kan holde hjernen skjerpet.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere