RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Det var forferdelig. Barna gledet seg til å dra hjem


FOR VARM FERIE: Carina Vassnes og barna Markus (3) og Miriam (5) synes turen til Mallorca ble i varmeste laget uten aircondition.
FOR VARM FERIE: Carina Vassnes og barna Markus (3) og Miriam (5) synes turen til Mallorca ble i varmeste laget uten aircondition. Foto: privat
Familien trodde de bestilte rom med aircondition. – Da vi kom til hotellet, sa de at reklamen var usann, forteller Carina Vassnes.

(ba.no): «Føl deg som hjemme i et av de 1468 aircondition-avkjølte gjesterommene, som inneholder tekjøkken med kjøleskap, og mikrobølgeovn». Denne teksten fristet Carina Vassnes og familien til å dra til hotellet Bellevue Club på Mallorca, som de fant på hjemmesidene til operatøren Solfaktor.

– Men da vi kom frem, var det ikke aircondition på rommet. Vi var villige til å betale mer for et rom som hadde det, men hotellet sa at alle rom var uten, forteller Vassnes, som reiste med mann og to barn på tre og fem år, sier hun til Bergensavisen.

– Forferdelig

Vassnes sier heten gjorde nettene ubehagelige.

– Det var helt forferdelig. Vi slet med å få sove, våknet om natten og barna gledet seg til å komme hjem til sengen og dynen. Det var mye syting.

Hotellet sa de ikke kunne gjøre noe med saken, og familien ble boende. Da de kom tilbake til Norge, kontaktet de Solfaktor.

Etter en melding via Facebook, ble de henvist til en epostadresse, hvor de fikk til svar at behandlingstiden var på seks til åtte uker.

– Når det står at hotellet har noe de ikke har, synes jeg saken burde kunne behandles på en dag, sier Carina.

– Hvordan mener du Solfaktor burde ta tak i dette nå?

– Det har jeg ikke tenkt over. Jeg håper bare at andre småbarnsfamilier slipper den samme situasjonen.

– Teknisk misforståelse

Daglig leder Hans Christian Birkeland i Solfaktor beklager, og fastslår etter nærmere undersøkelse at årsaken var teknisk.

Det store hotellet tilbys nemlig gjennom ulike leverandører. Expedias beskrivelser på solfaktor.no averterer med aircondition, mens Sun Hotels' beskrivelser på solfaktor.no ikke gjør det.

Han presiserer at familiens reise ifølge operatørens datasystemer ble bestilt gjennom Sun Hotels, som ikke hevder å tilby airconditioning.

– Et søk på hoteller med aircondition skal også utelukke dette hotellet, sier Birkeland.

– Men de har jo lest at samme hotell har dette på deres sider?

– Og hvis det er feil, fraskriver ikke vi oss ansvaret.

– Hva skjer videre i saken?

– Vi skulle aller mest ønske at kundene fikk hjelp da de var der, men nå er det litt for sent. Vi har nemlig en god kunderservice tilgjengelig hele tiden. Når kunden i etterkant reklamerer, blir saken behandlet av oss. Eventuelt kan den gå videre til Pakkereisenemnda for en uavhengig vurdering som vi selvsagt forholder oss til, sier han.

Han oppfordrer derfor reisende til umiddelbart å ta kontakt med reiseoperatøren direkte, dersom en opplever noe uforutsett med tanke på produktet.

– Da kan vi hjelpe dem på stedet, for enhver mangel skal bli rettet opp. Det er ikke nok å snakke med hotellresepsjonen, sier Birkeland.

Også Forbrukerombudet råder folk til å ta kontakt med operatøren straks de mener noe ikke stemmer.

– Det lønner seg alltid å kontakte reisearrangør så fort som mulig. Det er nok en viss aktivitetsplikt hos forbrukeren, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Gjedrem mener at hvorvidt aktøren har en representant på stedet vil være av betydning for om å kontakte hotellet er tilstrekkelig.

Han bruker som eksempel tilfeller der man er lovet balkong, men ikke får det.

– Den generelle hovedregelen er at en pakkereisearrangørs markedsføring på egne sider skal regnes for del av avtalen når en vurderer om avtalen er oppfylt slik den skal. Arrangøren er normalt også ansvarlig for underleverandørers feil, sier han til BA.

Ifølge Gjedrem er det lite klager av denne typen til Forbrukerombudet, noe han ser i sammenheng med at uenigheter med reisearrangører kan påklages til Pakkereisenemnda eller Transportklagenemnda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere