RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Glemmer at drikke er fetende

(Foto: Shutterstock)
Alkohol, juice og kaffedrikker er flytende kalorier mange glemmer i sommervarmen.

(SIDE2): Hele tre av fire nordmenn er bevisste på kaloriinnholdet i brus, men desto færre tenker over hvilket buksefyll alkohol, kaffe og sportsdrikker kan være.

Les mer fra Side2 her!

En fersk undersøkelse utført av vannprodusenten Isklar viser nemlig at om lag halvparten av oss ikke er bevisst på de flytende kaloriene vi inntar – ofte daglig. I sommervarmen er terskelen kanskje lavere for et hyppigere alkoholinntak og det kan gi mange kalorier ekstra utover dagsbehovet.

Kaffekaloriene
Det samme gjelder kaffen vi er så glad i. Torsdag skrev Side2 at det er kaffe latte som er den mest populære kaffetypen blant de fleste av oss. Ofte er den laget på helmelk, og du kan spare en god del kalorier ved å skifte til lettmelk eller soyamelk – enten av og til eller permanent.

LES HELE SAKEN: Derfor drikker du kaffe

Undersøkelsen er gjennomført blant 1000 nordmenn.

– Det er fristende å ty til fruktvann, juice – til og med øl – når man er tørst, og til sports- og energidrikker når man trener, men mange glemmer at det er mye kalorier også i denne type drikke. Det hjelper ikke å passe på vekten og være kostholdsbevisst så lenge man ikke også tar hensyn til at kaloriene i drikke må medregnes i det daglige energibehovet og -inntaket, sier Cathrine Aasen, markedssjef i Isklar.

Kvinner mest bevisst
Undersøkelsen viser imidlertid ganske markante forskjeller mellom kjønnene. På spørsmål om i hvilken grad man er bevisst på kalori- og næringsinnholdet i henholdsvis juice, brus, melkebaserte kaffedrikker, alkohol, sports- og energidrikker svarte flest kvinner «i svært stor grad» ved samtlige av drikkene. Blant mennene var svarene stikk motsatt, de fleste svarte «i svært liten grad» ved alle drikkene med unntak av brus der flest svarte som kvinnene; at de var bevisst på innholdet «i svært stor grad».

De eldste vet best?
Det er også aldersgruppen fra 55 år og oppover som er mest bevisst på de flytende kaloriene, mot aldersgruppen 16–24 år som tenker minst over dem.

Høy utdannelse, høy inntekt, stor bevisstgjøring
Ikke overraskende er det de med høyest utdannelse som også er de mest bevisste, tilsvarende gjelder også dem med høyest inntekt. Sistnevnte viser imidlertid ett unntak, og det er for alkoholholdige drikker. Der er det de med inntekt mellom 400.000 og 599.000 som er mest bevisst på kaloriinnholdet.

Undersøkelsen viser også at mange nordmenn drikker under en liter vann daglig, noe som anses som å være for lite.

– Bør drikke mer
Kostholdsekspert Jeanette Roede oppfordrer folk til å drikke mer, spesielt i sommervarmen.

– Man bør få i seg to liter væske hver dag, og minst en og en halv liter av dette bør være vann – og mer om man trener eller svetter mye. Vær spesielt oppmerksom på å drikke når det er varmt ute, vi taper masse væske gjennom huden. Drikker man mindre enn en og en halv liter vann, bør man heller redusere på annen drikke. At 1 av 3 nordmenn får i seg mindre enn én liter vann om dagen, høres lite ut, sier Roede.

Jeanette Roedes vannråd i sommervarmen:

1. Ha alltid en full vannflaske med deg
2. Ha en mugge med friskt vann stående i kjøleskapet
3. Ha et glass ved vasken som du fyller opp hver gang du vasker hendene
4. Gjør vannet friskere ved å ha et par agurkskiver eller lime / sitron i vannet. Mynteblader er også godt!
5. Om du drikker alkohol: Drikk to slurker vann for hver slurk med vin
6. Tørste er ofte et dårlig tegn på om man trenger mer drikke eller ikke. La derfor viljen styre vanninntaket.

Selv når du bare holder deg i ro er det viktig å erstatte væsketapet varmen kan forårsake gjennom svetting. Er du i tillegg aktiv gjennom fotballspilling, jogging eller annen fysisk aktivitet er det desto viktigere å passe på væskeinntaket samt å holde kroppen nedkjølt.

– Kroppen trenger væske for å opprettholde livsviktige funksjoner, og for å kunne ta opp og transportere næringsstoff, sier avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad i Helsedirektoratet til eget nettsted.

Direktoratet lister en rekke alternativer om du ikke skulle orke å drikke så mye vann – og ikke er en av dem som teller kalorier -, som eksempelvis smoothies og vannmelon.

LES HELE SAKEN: Dette er viktig i varmen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere