RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FORTVILTE: Foreldrene til gutten forteller om en skolehverdag preget av slag, spark og frykt. Nå vil ikke gutten lenger gå på skolen etter at han havnet på sykehus etter en stygg voldsepisode på skolen for 14. dager siden.
FORTVILTE: Foreldrene til gutten forteller om en skolehverdag preget av slag, spark og frykt. Nå vil ikke gutten lenger gå på skolen etter at han havnet på sykehus etter en stygg voldsepisode på skolen for 14. dager siden. Foto: Lisbeth Andresen (Romerikes Blad)

– Mobbingen startet i 1.klasse

Sist oppdatert:
Etter lang tids mobbing og fysisk vold endte gutten på sykehus - med blodige kloremerker på brystet.

Nå vil ikke gutten gå på skolen lenger og foreldrene fortviler. De mener skolen ikke har gjort nok for å løse konflikten – en konflikt som har pågått siden høsten 2013, skriver Romerikes Blad.

12. november i år toppet det hele seg etter at klassen hadde spilt mattebingo. Ifølge foreldrene rettet niåringen på en av medelevene. Det endte med at han ble slått, sparket i magen og kloret oppover halsen slik at blodet rant. Det hele skjedde med læreren til stede.

LES OGSÅ:  Martin (18) sluttet å si fra om mobbingen. Det ble bare verre

Fordi gutten har svekket immunforsvar ble han alvorlig syk. Det endte med en kraftig infeksjon og stafylokokker som krevde akutt sykehusinnleggelse.

Startet tidlig

Allerede i 1. klasse merket foreldrene at klassemiljøet ved skole ikke var som det skulle.

– Vi registrerte allerede da flere hendelser med dytting og stygg ordbruk. Vi valgte da å se på dette som vanlige guttestreker, sier faren.

I fjor høst tiltok derimot problemene.

– Da sønnen vår gjentatte ganger kom hjem fra skolen full av søle skjønte vi at noe var feil. Det er ikke vanlig at en tredjeklassing frivillig ruller rundt i sølepyttene, sier faren oppgitt. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

UTVIKLET STAFYLOKOKKER: Gutten hadde så store smerter at han måtte sitte i badekaret natten etter kloreepisoden. Dagen etter ble han akutt innlagt på sykehus.

– Fryktelig vondt

Han henviser også til en av de første episodene i fjor høst der gutten fortalte at han var blitt dyttet i bakken og holdt igjen i skogen.

LES OGSÅ:  Camilla grep inn der andre sto og så på

Foreldrene trodde det bedret seg da gutten begynte i 4. klasse i år, helt til han en dag kom hjem med vondt i magen og ribbeina. Da fortalte han at han var blitt holdt nede, sparket og slått i magen da han skulle hente sekken i klasserommet.

– Gutten vår har ikke ønsket å fortelle så mye hjemme, men dialogen har blitt bedre. Vi har også fått tilbakemelding fra andre foreldre som forteller at deres barn har uttrykt bekymring for sønnen vår det siste året. Vi vet nå at han blir utsatt for dytting, slag og spark nærmest daglig. Nå vil han ikke lenger gå på skolen. Det er fryktelig vondt å måtte sende ham av gårde, sier moren.

Ekstra tilsyn

Foreldrene har hatt tett dialog med skolen i forbindelse med mobbeepisodene siden i fjor høst, men opplever ingen bedring.

LES OGSÅ:  Isaksen varsler gjennomgang av tiltak mot mobbing

Rektor ved den aktuelle skolen ønsker i utgangspunktet ikke å kommentere enkeltsaker, selv om familien har fritatt ham fra taushetsplikt. Han påpeker likevel at det har vært dialog mellom de aktuelle partene i konflikten og at han ønsker å løse den.

– Men ikke i spaltene til Romerikes Blad, sier han.

– Om den ene parten mener de ikke har blitt ivaretatt, må de nok en gang ta kontakt med skolen, understreker rektoren.

Foreldrene på sin side er klare på at mobberne her må flyttes ut av klassen.

Dette ønsker ikke rektor å kommentere. Generelt sier han likevel:

– Vi har en handlingsplan vi må forholde oss til, og er pliktig til å ivareta begge parter i en slik sak.

Foreldrene til niåringen frykter nå for guttens framtid.

– De siste alvorlige hendelsene har gjort at vi har fått en redd og engstelig gutt som har problemer med å gå på skolen. Kloreepisoden har også skapt frykt hos flere andre elever, noe foreldrene i klassen har gitt oss tilbakemelding på, forklarer moren. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VARSLET: Foreldrene til ni-åringen varslet skolen allerede høsten 2013.


Ifølge mailkorrespondansen mellom rektor og guttens far har skolen satt inn ekstra tilsyn rundt klassemiljøet. Det innebærer ifølge foreldrene at det er satt inn to ekstra skoleassistenter.

– Vår sønn har nå en egen assistent som skal sørge for trygghet på skolen og forhindre vold, sier moren.

Aggressiv

Foreldrene opplever ikke at skolens tiltak har hjulpet. De er nå bekymret for framtida og hva som vil skje når «vaktholdet» rundt guttene er borte.

– Vi mener skolen skyver problemet foran seg. Med Odin-saken friskt i minnet er vi bekymret for hva mobbingen kan gjøre med gutten vår. Vi har derfor snakket med ham om det som skjedde med Odin, sier moren stille.

Ikke enkeltvedtak

9-åringens skole har ikke fattet noe enkeltvedtak i saken.

Foreldrene til 9-åringen forteller at de varslet skolen om problemene sønnen deres opplevde, etter flere hendelser allerede høsten 2013.

Rektor ved skolen ønsker ikke å kommentere når de første gang var i kontakt med familien, men henviser RB til faren.

– Har det blitt utarbeidet et enkeltvedtak i denne saken?

– Jeg er i ferd med å utarbeide det nå, sier rektor når RB ringer.

– Har foreldrene blitt informert om mulighetene for et enkeltvedtak tidligere?

– De blir informert om det når jeg fatter vedtaket, sier rektor.

Det er nå over to uker siden familien tok kontakt med skolen etter klore-episoden som sendte sønnen på sykehus.

– Burde det ha blitt fattet et vedtak tidligere?

– Det har jeg ingen kommentar til, sier rektoren.

– Skal fattes tidlig

Ifølge skoleforsker og professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark, Thomas Nordahl er det viktig å fatte enkeltvedtak så tidlig som mulig i saker som omhandler mobbing.

– Saksgangen er den at når en lærer, ansatt eller elev uttrykker at det forekommer mobbing så skal det undersøkes. Bygger undersøkelsen opp under dette, skal det fattes et enkeltvedtak som skal følges opp med en rekke tiltak, som forhåpentligvis vil bedre situasjonen, sier Nordahl. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VANSKELIG: Moren til gutten synes det er vanskelig å sende gutten til skolen der mobbingen har vedvart.


Når forskeren får høre om 9-åringens historie, synes han skolen burde ha fattet vedtaket mye tidligere enn over to uker etter den alvorlige episoden.

Forpliktelse

Han mistenker at mange skoler drøyer for lenge med dette.

– Det er også grunn til å tro at det i mange saker ikke blir opprettet vedtak i det hele tatt.

Nordahl påpeker også at det i disse sakene er ofrene som har definisjonsretten på hva som oppleves som mobbing.

– Hvorfor er det så viktig at det opprettes enkeltvedtak?

– Da forplikter skolen seg i større grad. Det sender også et viktig signal både til de foresatte til offeret, men også til de som utøver dette. I tillegg får foreldrene en rett til å klage på skolens behandling, sier skoleforskeren.

Les flere saker i Romerikes Blad


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere