RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: BEN STANSALL (Afp)

– Vi stjal ikke legejournalen

Sist oppdatert:
The Sun hevder at informasjonen om helsen til Gordon Browns sønn kom fra en anonym tipser. Han mener avisen har kriminelle kontakter.

Tidligere statsminister i Storbritannia, Gordon Brown, kom med knallhard kritikk av mediekonsernet News International i går.

I likhet med flere andre politikere, kjendiser, pårørende og andre ofre hevder han å ha blitt utsatt for avisen The Suns krenkende metoder.

– Ble tipset om saken
Han og kona Sarah «gråt fortvilet» da daværende Sun-redaktør Rebekah Brooks ringte og fortalte at hun kom til å trykke en sak om at deres sønn Fraser var diagnostisert med cystisk fibrose. I går skrev The Guardian at avisa hadde fått tak i sensitive opplysninger om situasjonen.

Les: Hvem er Rebekah Brooks?

Brown også at avisen hadde leid etterforskere som hacket seg inn på både bankkontoen og rettspapirene hans.

– News International bruker kilder med kriminell bakgrunn, sa han.

I dag gikk mediekonsernet ut og benektet alle anklagene.

– Vi kan forsikre familien Brown om at vi verken har journalen til deres sønn eller betalte noen for å få tak i den. Tipset kom fra en vanlig person, sa en talsmann for dem. Det skriver Daily Mail.

Les: News of the World-redaktør: – Jeg visste ingenting
Les: – Det kommer flere, og verre, avsløringer

Ber Murdoch trekke budet
The Sun er en av avisene som utgis av det britiske forlaget News International, som er en del av Rupert Murdochs imperium News Corporation.

Konsernet møter likevel motstand både fra leserne og myndighetene etter den siste ukas skandaler.

Storbritannias største politiske partier er enige om én ting: Rupert Murdoch skal i hvert fall ikke få kjøpe fjernsynskanalen BSkyB.

Både Det konservative partiet og Liberaldemokratene støtter Arbeidepartiet (Labour) i å stoppe Murdochs kjøpeplaner, skriver BBC.

House of Commons utsendte et enstemmig krav om at han trekker sitt bud på 8 milliarder pund. Ifølge The Guardian kan han velge å ignorere dette, men vil trolig få vanskeligheter med å gjennomføre overtakelsen når han er utstøtt fra den politiske eliten.

Statsminister David Cameron utnevner i dag en dommer som skal overvåke etterforskningen av News of the Worlds utbredte telefonhacking. Avisen ga ut sin siste avis på søndag.
Les: Den aller siste utgaven

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere