RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Vi trodde toget skulle spore av

BLODIG: Slik ser fronten på toget ut etter elgpåkjørselen fredag ettermiddag.
BLODIG: Slik ser fronten på toget ut etter elgpåkjørselen fredag ettermiddag. Foto: Tipser
Det blodige toget måtte byttes ut etter elg-påkjørselen.

(rb.no): Et Flirt-tog i 200 km/t kjørte på en elg langs Gardermobanen på Frogner fredag ettermiddag.

Toget var på vei til Lillehammer og på Eidsvoll ble passasjerene bedt om å bytte tog.

– Vi hørte et skikkelig dunk og så hørte vi masse rasling fra skinnene. Elgen lå under toget og etter hvert fløy det deler av elgen opp og traff to ruter i vogna bak oss, som knuste. Lydene var så høye at vi trodde toget skulle spore av, sier Machilla Kolltveit Tambe til rb.no.

Toget stoppet ikke

Sammen med mor og bestemor er hun fredag kveld på vei til Alval fra Oslo. Hun har opplevd elgpåkjørsler i tog tidligere, da har toget stanset. Det gjorde det ikke nå.

– Det har ingen hensikt å stoppe. Flirt-toget går i 200 km/t og da er det game over for elgen. Den ligger spredd over en strekning på en kilometer, sier pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket til rb.no.

Han bekrefter elgpåkjørselen overfor RB og forteller at toget nå vaskes og gjøres klar igjen for nye turer. Han skjønner at det kan oppleves ubehagelig for passasjerene.

– Det er klart det ser jo nifst ut, sier Bårdstu.

I løpet av natta vil det bli sendt ut folk for å rydde opp etter påkjørselen. Gjerdet langs Gardermobanen vil også bli sjekket.

– Det er gjerder og her skjer det ikke elgpåkjørsler så ofte, så gjerdet vil bli sjekket samtidig, sier han.

– Svært lav avsporings-fare

1440 dyr ble påkjørt på norske jernbanestrekninger i 2014. RB har tidligere omtalt elgpåkjørsler på jernbanen. I 2008 satt en elg fast i fronten på Flytoget.

– For dem som jobber med dette er det en del av hverdagen. De fleste er vant til dette, uttalte fungerende informasjonsdirektør i Jernbaneverkets region øst, Jan Erik Kregernes til RB den gangen.

Arvid Bårdstu har jobbet som pressevakt i Jernbaneverket i 20 år, kun én gang har en dyrepåkjørsel ført til togavsporing, da var det et svært tungt godstog som sporet av. Han mener faren for avsporing er svært lav.

– Det har skjedd to ganger i Tyskland de siste fem årene, men der har de ikke gjerder og begge ganger var det flokker med dyr som ble påkjørt. Faren for at det skjer i Norge er lav, sier han.

Les flere saker på rb.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere