RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

10 erstatninger for kaffe

(Thinkstock)
Sist oppdatert:
Prøv noe som gir deg energi hele dagen istedenfor.

(SIDE2): Klarer du deg ikke uten kaffekoppen i hånden? Om morgenen, utover dagen på jobb og helst etter middagen?

Å drikke kaffe er noe mange gjør i Norge. Vi er en av de mest kaffedrikkende folkeslagene i verden og kaffe får de fleste til å våkne. I hvert fall for en stakket stund. For nedturen etter at koffein er ute av kroppen kommer gjerne og da kan kroppen føles enda slappere enn før du måtte ty til kaffekoppen.

Akrylamid og antioksidanter

Å drikke kaffe er forbundet med både helsefordeler og ulemper. Du får i deg ganske betydelig mengder akrylamid, men kaffe inneholder også mengder av antioksidanter som er bra for deg. Kaffe står for over 60 prosent av antioksidantene vi får i oss i det norske kostholdet. Antioksidantene i kaffe er også linket til å redusere oksidativt stress og redusere hjerte- og karsykdommer og betennelsesrelaterte sykdommer.

Mindre enn poteter og chips
Du får i deg omkring 25 mikrogram akrylamid fra en liter kaffe og til sammenligning får en storkonsument av friterte poteter får i seg ca. 30 mikrogram akrylamid dersom vedkommende spiser rundt 50 gram om dagen.

Kaffe inneholder også det kolesteroløkende stoffet kaffestol. Dette er et spesielt fettstoff som kun fins i kaffebønnen. Kaffestol er det mest kolesteroløkende stoffet man kjenner til og det fører til økning av det skadelige kolesterolet (LDL). Du får i deg minst av det skadelige fettet dersom du drikker kaffe fra kaffetrakter. dette fordi kaffefilteret stanser mesteparten av fettet.

I Norge drikker vi mye kaffe og kaffeforbruket kan med fordel reduseres.

Da kan du prøve noen av disse kreative forslagene som helsemagasinet Shape har listet opp.

GRØNN TE
Teen inneholder naturlig koffein og i tillegg betydelig mer antioksidanter enn kaffe og sies å ha en rensende effekt. Kate Moss er avhengig av grønn te for å føle seg bra og skal visstnok hive innpå minst fem kopper daglig.

SMOOTHIE MED NØTTER
Nøtter som inneholder proteiner og fiber er topp som en ettermiddagssnack. Den gir deg ekstra energi uten at du får den dalende effekten og en smoothie med cashew melk, proteinpulver og nøttesmør skal være fint for blodsukkeret også.

LAKRIS TE
Den er både søt og sterk på en gang. Inneholder ikke koffein, men lakris gir deg et adrenalinkick og økt energi. OBS: Lakris kan gi forhøyet blodtrykk.

JUICE AV HVETEGRESS
Dette er en drikk som er kjent som en shot vitaminer og mineraler.

SIBIRSK GINSENG TE
Denne teen får energien fra ingefærroten. Klarer du ikke den litt bitre smaken kan du bruke litt honning for å søte den. Drikken sies å stimulere konsentrasjonen.

CHAI
Denne teen lages av svart te, melk og en variasjon av krydder som kanel, ingefær og kardemomme.

CAROUB PULVER
Et pulver som minner om kakao, men som er mindre beskt. Har en sjokoladelignende smak og inneholder blant annet jern, kalsium, kalium og magnesium. På norsk kalles det gjerne johannesbrødkjerne mel.

Bland det i varm melk og litt honning og du får energi uten å oppleve nedturen senere.

SITRONVANN
Noen ganger er det de enkle tingene som stimulerer sansene dine. Iskaldt vann i et glass med saften av en halv sitron og litt sitronjuice kan være akkurat det du trenger for å våkne.

GRANATEPLE JUICE
Søt og bitter på en gang er granateple juice en fin måte å få ny energi på. Den er proppfull av antioksidanter og kan enten drikkes for seg eller blandes med soyamelk, banan, spirulina, bær og yoghurt for superenergi.

GRØNN SMOOTHIE
Introduser flere grønnsaker i smoothien din. Bruk gjerne spinat, kale, mango, blåbær og bananer sammen. Mange får også ekstra energi av grønne drikker som inneholder alger, spirulina og chlorella. De passer fint istedenfor morgenkaffen.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere