RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock

10 matvarer du bør spise

Sist oppdatert:
Å bli sunnere kan være langt enklere enn du tror. Bare se her.

(SIDE2:) Det er ikke så vanskelig å bli sunn. I alle fall ikke om du skal tro The Times' ernæringsspesialist.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Og de fleste matvarer er fullt tilgjengelig i butikkene, men det er ikke alltid vi er så flinke til å spise dem.

Her har vi plukket ti av dem:

Grønn te
Grønn te regulerer immunsystemet ditt. Den finnes i flere former, pass på at du tar en som faktisk er uten koffein. Du trenger ikke å kutte kaffe helt, men du kan jo godt erstatte to kopper per dag med en kopp grønn te. Du skal se du får mindre lyst på te og kaffe.

Epler
Epler inneholder en rekke stoffer som er godt for deg. Uskrelte, men helst vaskede, epler har et antioksydant rett under skallet som hjelper å forebygge forkjølelsessår.

Se også Spis deg 10 år yngre: Har hun funnet ungdomskilden?

Persille
Persille inneholder mye klorofyll, og i disse dager er bladpersille gjerne tilgjengelig i alt fra grøntbutikker til vanlige dagligvarer. Persille er også godt for vitamin C og den motvirker dårlig ånde.

Fet fisk
Det finnes frosne laksebiter i frysedisken som er glimrende til wok og annen mat. Du trenger ikke løpe beina av deg etter fersk fisk, som du ofte forteller deg selv er dyr.

Nypoteter
Nypoteter gir kroppen din energi som slippes litt etter litt ut i systemet og sørger for at blodsukkernivået holder seg jevnt over lengre tid.

Frosne erter
Frosne erter har mye B-vitamin. De skal også være gode for kolesterolnivået ditt. Og de er veldig lett tilgjengelige i frysedisken og kan brukes til omtrent alt.

Fullkornpasta
All pasta er laget av korn, men fullkornpasta senker den såkalte glykemiske indeksen mye. Trener du mye, er fullkornpasta en bra måte å skaffe seg nok energi på. Trener du ikke, kan du godt være mer forsiktig med pasta i alle varianter.

LES MER: Fire av ti trener på tom mage

Mørk sjokolade
Den mørke sjokoladen som inneholder over 70 prosent kakao er rike på antioksydanter, men man skal selvfølgelig ikke overspise.

Mandler
Mandler er mettende og et godt alternativ til sukkerholdige snacksvarianter.

LES OGSÅ: Reglene som endrer kostholdet ditt

Frosne bær
Enten det er i smoothies eller tinet på naturell yoghurt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere