*Nettavisen* Nyheter.

10 på topp slankemat

Hva er egentlig den aller beste slankematen? Se 10 på topp listen her.

(SIDE2): Med hjelp fra ernæringsfysiolog Maria Thommessen i Dinkost.no, har vi satt opp en liste over den beste slankematen innenfor hver matgruppe.

- Det finnes matvarer som har en ekstra gunstig effekt for slankere, sier Maria Thommessen. Av grønnsaker og frukt kan man spise omtrent det man vil, men også her er det enkelte ting som er gunstigere enn andre.

Skummet melk
Av meieriprodukter er det skummet melk som er vinneren. Det gir mye kalsium som er med på å regulere vekten. Kalsium har vist seg å stimulere energiproduksjonen og å binde fettet slik at ikke kroppen tar opp så mye fett.

Hvis du ikke liker å drikke melk, kan magre smøreoster, rømmekolle mager kesam og yoghurt med lite fett og sukker være alternativer.

Kylling og svinefilet
Alt kjøtt uten synlig fett er ja-mat når du slanker deg. Spis gjerne oksekjøtt, svin, vilt, eller kylling. Detter gode proteinkilder og også karbonadedeig er lov.

Klikk på bildet for å forstørre.

Laks
Dette er den fisken som inneholder mest sunne omega 3-fettsyrer, og som slanker er dette det viktigste når du skal spise fisk. Omega 3 bidrar til å regulere fettstoffene i blodet og smører energisystemet ditt. Andre fisketyper med mye omega 3 er ørret, sild og makrell. Torsk som er en mindre fet fisk er også sunt, men da som proteinkilde.

Vil du ha hjelp til å endre kostholdet?Meld deg inn i FEDONKLUBBEN her

Melon og eple
Du skal spise mye frukt dersom du skal klare å gå opp i vekt av det. Derfor er det meste av frukt ok å spise selv om man slanker seg. Det er allikevel enkelte frukter som er mer fetende; avokado og banan kan du styre unna. Frukter med mye vann som vannmelon, appelsin og grapefrukt kan anbefales. Jo mer vann jo lavere sukkerkonsentrasjon.

Klikk på bildet for å forstørre.

Søtpotet
Av grønnsaker er det mye å velge i og hovedregelen er at du kan spise mye av alle slags grønnsaker. En vinner i grønnsaksklassen er likevel søtpoteten. De fleste store daglivarebutikker har den nå. Den kan spises rå om du skjærer den i tynne skiver, med dipp til. Eller du kan koke de. Poteten inneholder masse betakaroten og antioksidanter som er sunt for deg.

Helkorn og sesamfrø
Hele korn og sesamfrø gir kalsium og gode planteoljer. Velg brød med mest mulig hele korn og bruk sesamfrø i salater, på kyllingen eller til å panere fisk med.

Knekkebrød og kornblandinger
Fullkornsknekkebrød og fiberrike kornblandinger er gode kilder til fiber. undersøkelser viser at kvinner som spiser mer enn to måltider med helkorn hver dag, har en betydelig lavere risiko for overvekt.

Klikk på bildet for å forstørre.

Chili
Strekt krydret mat som for eksempel chili har en varmeøkende effekt på kroppen. Det betyr at vi bruker mer energi når vi spiser sterk mat. Sterk mat gjør heller at vi faktisk spiser mindre mat enn at det sterke krydderet i seg selv har en slankende effekt.

Egg
Fattig på fett og proppfull av næringsstoffer. Her er det mye D-vitamin og dette er en av de beste proteinkildene vi har.

Gummigodterier
Innefor godis-sjangeren er det gummigodterier som er minst fetende. Mørk sjokolade er også ok, så lenge du ikke spiser det i store mengder.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.