RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

10 varer du trodde var sunne

Sist oppdatert:
Det vi tror er sunt stemmer ikke alltid med realiteten.

(SIDE2): Lite fett kan bety mye sukker og ikke all frukt er ensbetydende med sunt.

Nettsiden Mens Health har laget en oversikt over en del mat som du lett kan bli lurt til å tro er sunt, men som ikke er det.

Yogurt med frukt

PLUSS: Både frukt og yoghurt er sunt!

MINUS: Tilsatt mye sukker.

Bakte bønner

PLUSS: Bønner er smekkfulle av fiber.

MINUS: De som er bakte kommer som regel i en saus laget av brunt og hvitt sukker. 1 kopp med bakte bønner inneholder hele 24 gram sukker. Det er det samme som to desiliter brus.

SPIS ISTEDENFOR: Snittbønner i vann. Da får du næringsverdien til grønnsaken uten ekstra sukker. De kan spises kalde og er gode i salater.

Sushi - California Roll

PLUSS: Sunn tang med masse antioksidanter og omega-3

MINUS: Dette er en japansk sukkerbit. De to hovedingrediensene er nemlig hvit ris og crabstick som begge inneholder nesten bare raske karbohydrater og nesten ikke protein.

SPIS ISTEDENFOR: Skikkelig sushi med tunfisk eller laks. Disse har færre karbohydrater og gir mer protein. Hvis du vil være enda sunnere så dropp risen og spis sashimi.

Pastasalat

PLUSS: De fleste pastasalater inneholde masse friske grønnsaker

MINUS: Hovedingrediensen er pasta som er en nær slektning av hvitt brød.

SPIS ISTEDENFOR: Lag en eggesalat istedenfor. Bytt ut pastaen med egg.

Granola Bars

PLUSS: Disse er laget av havre som er rike på fiber.

MINUS: Havren er som regel limt sammen med ingredienser som fruktose, maisolje og byggmalt.

SPIS ISTEDENFOR: Ta deg heller en måltidserstatter som ikke inneholder mer enn fem gram netto karbohydrater og minst 15 gram protein.

Krutonger

PLUSS: De er så små at de bidrar med få kalorier til hovedmåltidet og de smaker godt.

MINUS: Dette er det samme som loff og har en høyere glykemisk indeks enn sukker.

SPIS ISTEDENFOR: Skivede brente mandler. De er sprø, sukkerfrie og har masse bra fett.

Fett-fri dressing

PLUSS: Du får i deg mindre kalorier

MINUS: Sukker er gjerne tilsatt for å sikre smak. Tar du bort fett reduserer det kroppens evne til å absorbere mange av de vitaminene som man finner i salater.

SPIS ISTEDENFOR: Helfet dressing som er laget på olivenolje eller rapsolje og som har mindre enn to gram karbohydrater per porsjon.

Fruktcocktail

PLUSS: Hovedingrediensen er frukt.

MINUS: Hvis du ikke leser etiketten nøye så kan du ende opp med et merke som er fullt av sukker.

SPIS ISTEDENFOR: Se etter fruktcocktail som er lagret i 100 prosent fruktjuice, ikke sukker.

Pretzels

PLUSS: 200 gram inneholder bare 110 kalorier.

MINUS: Pretzels har veldig høy glykemisk indeks og rangeres over iskrem i evnen til å øke blodsukkeret.

Maisolje

PLUSS: Denne oljen inneholder omega 6-fettsyrer. Dette er umettet fett som ikke er med på øke kolesterolet.

MINUS: Maisolje har 60 ganger mer omega 6 enn omega 3. Undersøkelser foreslår at et høyt inntak av omega 6-fettsyrer i forhold omega 3-fettsyrer øker faren for betennelse, som øker risikoen for kreft, fedme og leddbetennelse.

SPIS ISTEDENFOR: Olivenolje eller rapsolje, hvor forholdet mellom omega 3 og omega 6 er mye gunstigere.

Les mer om helse her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere