RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
SITTER FAST: Vennegjengen fra Bergen er blant de 116 passasjerene som skulle ha fløyet til Bergen søndag, men som nå sitter fast i Berlin. Fra venstre; Øystein Askeland, Dan Ruben Aadland, Steinar Askeland, Kristoffer Sakseide, Erling Boge Foran: Simon Wiig Andersen
SITTER FAST: Vennegjengen fra Bergen er blant de 116 passasjerene som skulle ha fløyet til Bergen søndag, men som nå sitter fast i Berlin. Fra venstre; Øystein Askeland, Dan Ruben Aadland, Steinar Askeland, Kristoffer Sakseide, Erling Boge Foran: Simon Wiig Andersen Foto: Privat

116 passasjerer sitter fast i Berlin

Sist oppdatert:
116 Norwegian passasjerer sitter fast i Berlin etter at avgangen til Bergen ble kansellert i går kveld.

Det var en teknisk feil på et fly i Stavanger som gjorde at flyet fra Berlin til Bergen ikke kom seg av gårde i går kveld. Nå sitter 116 passasjerer og venter på hjelp fra Norwegian, opplyser Norwegian til Nettavisen.

En vennegjeng fra Bergen forteller til Bergensavisen at mange fikk beskjed om at de ikke kommer seg tilbake til Norge før på lørdag.

- Den «heldigste» av oss fikk en billett på torsdag, sa Dan Ruben Wiig Aadland til BA.

- Status nå er at vi har bedt passasjerene om å kontakte kundesenteret vårt sånn at vi kan hjelpe dem å booke om. Problemet er at flyene er ekstremt fullbooket, så det kan hende man for eksempel må reise via København eller Oslo, sier informasjonssjef i Norwegian Charlotte Holmbergh Jacobsson til Nettavisen.

Vennegjengen fra Bergen sa til Bergensavisen at de måtte vente i telefonkø i tre timer før de kom gjennom på Norwegians kundetelefon.

Krav på refusjon

Informasjonssjefen sier Norwegian følger EU regelverket som gjelder ved kanselleringer og forsinkelser.

- Vi dekker hotel, mat og transport. Dersom det var noen som har vært nødt til å stå for transport selv kan de sende kvitteringen til oss, sier Holmbergh Jacobsson.

BEKLAGER: Charlotte Holmbergh Jacobsson beklager på det sterkeste og sier at selskapet jobber på spreng med å få passasjerne til Bergen.

Passasjerene har også krav på gratis ombooking eller refusjon av flybillettene.

Alternative løsninger

- Vi beklager dette på det sterkeste og gjør alt vi kan for å finne alternative løsninger. Vi sjekker blant annet muligheten for å reise med andre flyselskaper, sier Holmbergh Jacobsson.

På spørsmål om Norwegian dekker reisen dersom noen av passasjerene bestemmer seg for å ta et tog eller leie en bil for å komme seg tilbake til Bergen svarer informasjonssjefen at de trolig gjør det.

- Dette er jo en spesiell situasjon og vi vil jo først og fremst hjelpe folk med å komme hjem, men det kan være lurt å ringe å høre med oss først om du får en alternativ reise dekket, for det avhenger litt om vi har hatt et annet tilbud på dette tidspunktet eller ikke, sier Holmbergh Jacobsson.

Når Nettavisen opplyser om at det tok Bergensguttene tre timer å komme gjennom på telefon bekrefter Holmbergh Jacobsson at det er stor pågang.

- Det kan ta lang tid å komme gjennom og jeg skjønner at man kan bli utålmodig, men da er det en vurdering man må ta selv og så får man sende kvitteringen til oss etterpå.

Hun understreker at Norwegian satser på å få sendt noen passasjerer avgårde både i dag og i morgen.

Les også: Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian

Les også: Drømmeferien ble et mareritt

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere