RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

12 matvarer for forbrenningen

Sist oppdatert:
Se listen over hva du bør spise.

(SIDE2): Du kan øke forbrenningen ved å spise riktig mat. Blant annet bringebær, grønn te og kokos skal være matvarer som øker forbrenningen. Det melder den svenske avisen Expressen.

- Ved å bytte ut mat kan du gå ned i vekt. Du trenger ikke å sulte deg, sier den svenske ernæringsfysiologen Fredrik Paulún. Særlig bær, og spesielt bringebær kan gi forbrenningen et ekstra kick. Hemmeligheten er stoffet som gir bringebær den gode smaken.

LES OGSÅ: - Maten som gjør deg gammel

Frigjør fett
- Stoffet bidrar til å frigjøre fett fra fettcellene, noe som øker forbrenningen, sier Paulún.

Han mener at alle kan fråtse i bær uten å bekymre seg for vekten.

- Bær er ekstremt kalorifattige. Det er i prinsippet umulig å få et kalorioverskudd av bær, fortsetter han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Her er matvarene:
Bringebær
Chili
kanel
Ingefær
Hvitløk
Laks
Kokos
Vannmelon
Te
Kaffe
Sennep

Reddiker

Vannmelon er et annet eksempel. Melonen inneholder aminosyren citrullin, som øker kroppens evne til å brenne fett. Krydder er også en metode som kan brukes for å få fart på forbrenningen.

- Hvitløk er et nyttig krydder. Det øker energiforbruket, mener Paulún.

LES OGSÅ: - Slik går du ned 8 kilo

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For å få best effekt så skal hvitløken spises så fersk som mulig fordi varmebehandling skader de stoffene som er bra for forbrenningen.

- Press et fedd rett over salaten, mener Paulún.

Grønn te
Måltidet avsluttes med kaffe eller grønn te.

- To til tre kopper om dagen gir en merkbar effekt på fettforbrenningen. Grønn te er å foretrekke fordi den er snillere mot magen.

- Bytt til kokosfett
Også kokos skal gjøre noe med forbrenningen. selv om det i seg selv ikke er det mest energifattige man kan spise.

- De som spiser kokos veier mindre enn personer som spiser samme mengde energi, sier ernæringsfysiologen.

Han påpeker også at kokos ikke skal spises i store mengder.

- Selvsagt må man spise kokos med fornuft. Ikke øk den energirike maten, men bytt ut annet fett med kokosfett, mener han.

LES MER HELSE HER

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere