RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

15 grunner til at du trener

Det er mange grunner til at du trener. Her er noen av dem.

(SIDE2): - Det er flere menn enn kvinner som trener, sier klinisk ernæringsfysiolog Kirsti Bjerkan ved forskningssenteret på Aker universitetssykehus.

Bymennesker trener mest
- Hva grunnen er til det vet man ikke helt, men det kan man jo kanskje tenke seg, mener Kirsti Bjerkan. Hun holder et innlegg i forbindelse med Farmasi-dagene i Oslo om trening.

- Det vi vet er at det i de store byene er flere som trener. det er flere som er «lite aktive» i de nordlige fylkene (40 prosent) I Oslo er andelen «lite aktive» på 32 prosent. Ellers trener vi mer enn for 15-20 år siden og særlig den eldre gruppen av befolkningen er mer aktive.

Flere eldre mosjonerer
- Det er flere over 60 år som trener regelmessig/mosjonerer i dag enn for 15/20 år siden, sier Bjerkan. Andelen som er fysisk aktive øker også med sosial status som utdanning og inntekt

Ifølge et prosjekt som ble gjennomført i 2002 av Kirsti Bjerkan er det mange ulike grunner til at folk trener. Her er noen av de vanligste:

«Det gir meg en god følelse»

«Jeg blir glad av det»

«Jeg får bedre helse»

«Jeg kommer i bedre fysisk form»

«Jeg får bedre selvfølelse»

«Søvnen blir bedre»

«Jeg liker en aktiv hverdag»

«Psyken er bedre»

«Jeg får mer overskudd av det»

«Jeg får fastere kropp»

«Jeg får mer overskudd»

«Jeg takler stress bedre»

«Det gir meg naturopplevelser»

«Det er koselig å dele hygge og slit med andre»

«hverdagen blir bedre av det»

Selv om det fins en rekke grunner til å trene var det også en del som hadde gode unnskyldninger for å skulke treningen.

«Jeg mangler motivasjon»

«Jeg har ikke tid»

«Jeg har ikke overskudd»

«Det er så kaldt og mørkt ute»

«Det fins lite tilbud»

«Jeg har ikke råd»

«Jeg trenger mer støtte»

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere