RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

15 kjappe slanketriks

Sist oppdatert:
Enkle grep i hverdagen kan gi deg en slankere fasong.

(SIDE2): Den britiske avisen The Mirror mener disse enkle levereglene kan gjøre at du får en strammere kropp.

Alkohol: Drikk rødvin framfor annen alkohol. Et lite glass rødvin inneholder kun 100 kalorier. I tillegg viser nyere forskning at vinen inneholder et antioksydant som er bra for hjertet, og reduserer fettceller i kroppen.

Påvirkning: Vær sammen med folk som er slanke! Ny forskning hevder nemlig at vekten til dine venner påvirker. Er de du omgir deg med overvektige, er det større sannsynlighet for at du også kan legge på deg noen ekstra kilo. Hvis venner er overvektige, blir det nemlig mer akseptert for deg selv å veie mye.

På ferien: Hvis du fremdeles har sommerferie, kan du forbrenne kalorier ved å gå en tur på stranda. Å gå på sanden gjør at du forbrenner dobbelt så mye kalorier enn om du går på hardt underlag.

Lunsj: Ta med matpakke på jobb – da har du mer kontroll over hvor mange kalorier lunsjen din inneholder.

Væske: Ikke hell i deg kalorier. For eksempel bør du bytte ut kaffe latte og brus med vann – da unngår du mange kalorier.

Tenk: Start dagen med visualisering av en treningsøkt. Dette motiverer deg til å spise sunnere. Lukk øynene og se for deg en slankere og mer veltrent utgave av deg selv. Tenk og se for deg hvordan du bevegede deg, hva du har på deg, hvordan du snakker med andre personer og hvilke aktiviteter du gjør. Når du får lyst på noe usunt, gå tilbake til denne «filmen» av deg selv og søtsuget vil trolig gå over.

Ikke salt: Dropp saltet. For mye salt kan føre til at magen din holder på vann.

Vær glad: Tenk glade og sommerlige tanker. Amerikanske og nederlandske forskere mener at grubling og uhyggelige tanker, som å tenke på døden, fører til at man kjøper og spiser mer mat.

Søvn: Legg deg tidlig og få nok søvn. Søvneksperter hevder appetitten vår øker når vi ikke får nok søvn.

Noter kostholdet: Skriv en såkalt kostholdsdagbok over hva du spiser. Ny studie som er publisert i American Journal of Preventive Medicine viste at de som skrev ned alt de spiste, gikk ned dobbelt så mye som dem som ikke skrev kostholdsdagbok.

Se på deg selv: Spis maten din foran et speil. En studie fra the Journal of Consumer Research fant ut at å plassere et speil foran oss gjør at lysten på å overspise reduseres.

Skru av TV-en: Forskning viser at å se på TV kan ha en sammenheng med at man hiver i seg mer mat, noe som kan føre til noen ekstra kilo.

God morgen: Spis proteinrik mat som egg, melk og yoghurt til frokost. Forskning viser at protein er bra mot sultfølelsen.

Bevisst begrensning: Putt mindre mat på tallerkenen. Flere studier viser at desto mer mat vi har foran oss, jo mer spiser vi. Det vil si, mindre porsjoner, mindre vekt.

Begynn med salat: Spis en porsjon med salat uten dressing før middagen. Forskning fra Pennsylvania State University har funnet ut at kvinner som spiste salat før hovedmåltidet følte seg mettere og reduserte det totale kaloriinntaket med 12 prosent.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere