RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

158 omkom i dødsbrannen

Foto: Dalsnes, Tor Arne (SCANPIX)
Sist oppdatert:
I natt er det 20 år siden Scandinavian Star-ulykken.

6. april 1990 la MS Scandinavian Star ut fra Oslo havn på seilas til Frederikshavn, etter å ha gjennomgått en større ombygging. Skipet var tidligere kjent som M/S Massalia, og var i praksis et casinoskip. Ifølge øyenvitner var fortsatt ikke hele ombyggingen av skipet ferdig da det la fra kai.

Seilaset skulle bli den verste ferjekatastrofen i norsk moderne tid.

Nylig ombygget
Etter ombyggingen av skipet til en ren passasjerferge skal mannskapet ombord ha fått svært liten tid til opptrening - og store deler av mannskapet kunne verken nordisk eller engelsk. Det skal aldri ha blitt gjennomført en full brannøvelse før skipet ble satt i drift.

Ved 02-tiden om natten 7. april brøt det ut to separate branner på passasjerdekket om bord på skipet.

Brannen skapte blåsyregass
Giftstoffene i belegget på veggene produserte hydrogencyanid, bedre kjent som blåsyre, og karbonmonoksid under brannen. Dette forårsaket mange av de tragiske dødsfallene.

På dekket der brannene begynte var det også et område for biler, og der var det plassert store vifter for å suge ut gifte gasser fra bilene. Under brannen fungerte derimot disse viftene som en spreder av de giftige gassene fra brannen til flere av skipets dekk.

Kapteinen skal også ha skrudd av ventilasjonsanlegget i et håp om at dette ville hindre tilføringen av oksygen. Resultatet av dette skal derimot ha vært at giftig gass trakk inn i ventilasjonssystemet og inn i lugarene.

Våknet ikke av nødsignalet
Til tross for at kapteinen sendte et nødsignal over hele skipet, var det mange av passasjerene som ikke våknet. Dermed ble de værende igjen da mannskap og andre passasjerer evakuerte det brennende fartøyet. Branndørene på skipet kunne ikke lukkes igjen sentralt, men måtte derimot lukkes manuelt. Dette skal også ha vært med på å sørge for at brannen spredde.

I tillegg vanskeliggjorde den svært tykke røyken flukten for mange av dem som forsøkte å flykte fra brannen.

Båten ble til slutt tauet inn til den svenske byen Lysekil i Sverige, der brannmannskaper brukte ti timer på å slukke brannen.

En stor tragedie
158 mennesker omkom i brannen, og én døde senere som følge av skadene. Det var en tredjedel av passasjerene. 136 av de omkomne var nordmenn.

Det har blitt lansert flere teorier om hva som forårsaket brannen. Én teori er at en dansk statsborger, som også døde i katastrofen, startet brannen. Men denne teorien har i senere tid blitt ansett som svært tynn.

En annen teori er at de tidligere eierne stiftet brannen for å få utbetalt forsikringspremier, men noen endelig årsak til brannen er fortsatt ikke klar.

Det har aldri heller blitt skikkelig avklart hvem som var de virkelige eierne av skipet, og de etterlatte og danske politikere ønsker nå å gjenoppta etterforskningen av den tragiske brannen.

Etter brannen ble skipet restaurert, og seilte i flere år både i Middelhavet og Det karibiske hav. I 2004 ble skipet endelig skrotet.

Minnemarkering
Onsdag er det 20 år siden katastrofen, og dette vil bli markert med en minnestund ved minnesmerket som ligger ved Akerhusstranda i Oslo.

Deretter fortsetter markeringen på Norsk Maritimt Museum på Bygdøy hvor det blir avholdt minnetaler for ofrene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere