Gå til sidens hovedinnhold

17 omkomne fra Air France-flyet funnet

Redningsmannskaper har funnet i alt 17 omkomne fra Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet mandag.

15 omkomne ble funnet i løpet av søndagen, mens to ble funnet døde lørdag, opplyser en talsmann for det brasilianske flyvåpenet.

Brasilianske myndigheter opplyser at fire er menn og fire er kvinner. Det har ikke blitt frigitt noen opplysninger om de øvrige ni personene, melder BBC.

Det er også funnet store mengder vrakrester etter flyet som ble meldt savnet over Atlanteren for en uke siden. Hva slags vrakdeler det er snakk om vil det brasilianske militæret ikke opplyse om.

Fraktes til Fernando de Norhona
De omkomne og vrakdelene ble funnet om lag 110 mil nord-øst for kysten av Brasil.

Brasil deltar med tolv fly og marinen, mens Frankrike har stilt to fly og et skip til rådighet.

De døde blir fraktet til øygruppen Fernando de Norhona, 37 mil fra kysten av Brasil.

Fartssensorenekunne ise til
Man ser nå på muligheten for at det kan ha vært en feil ved flysensorene som forårsaket ulykken.

Air France opplyser at de tok opp problemer med hastighetssensorene på Airbus-flyene med fabrikken allerede i mai i fjor, og begynte å skifte dem ut selv da de ikke ble enig med fabrikken.

Air France oppdaget i fjor at sensorene både på A330-flyene og A340-flyene kunne ise til, og ba da Airbus om å finne en løsning.

Ikke skiftet på ulykkesflyet
Airbus foreslo å teste forskjellige sensorer, og Air France besluttet da å begynne å skifte dem ut på egen hånd i april, fem uker for ulykken med A330-flyet i Atlanterhavet, da en bedre versjon var tilgjengelig. Sensorene var ikke skiftet ut på flyet som havarerte.

Airbus sier at de allerede i september 2007 anbefalte å skifte ut sensorene. Men anbefalingen var bare en anbefaling, ikke et påbud, slik det ville vært om fabrikken virkelig var bekymret for et sikkerhetsproblem.

Granskerne spekulerer nå i om flyet fløy inn i stormen ved ekvator i feil hastighet på grunn av en feil ved sensorene i de såkalte pitot-tubene utenpå flykroppen.

Dersom de har iset til og derfor gitt feil informasjon til flyets datamaskiner, kan hastigheten ha blitt satt feil i forhold til værforholdene. (NTB/Nettavisen)

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot