RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Her er gjengen som har utviklet og laget Nettavisens nye forside. Webutvikler Morten Fjellmann Olsen, fagleder for design Annette Sand, utviklungssjef Helge Valvik og Pål Nisja, som er direktør forretningsutvikling. I bakgrunnen en fornøyd ansvarlig redaktør, Gunnar Stavrum.
Her er gjengen som har utviklet og laget Nettavisens nye forside. Webutvikler Morten Fjellmann Olsen, fagleder for design Annette Sand, utviklungssjef Helge Valvik og Pål Nisja, som er direktør forretningsutvikling. I bakgrunnen en fornøyd ansvarlig redaktør, Gunnar Stavrum. (Morten Ø. Karlsen)

De laget en suksess

Sist oppdatert:

Nettavisens nye forside har falt i god smak hos leserne.

Det viser de nye lesertallene Nettavisen har opplevd etter at forsiden ble lagt om i begynnelsen av januar.

Opp 40 prosent
Siden Nettavisen endret forside har avisen opplevd en økning på 16 prosent i antall visninger.

- I tillegg har vi gått opp 40 prosent i antall leste saker for hvert besøk for hver bruker, sier Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør forretningsutvikling i Mediehuset Nettavisen.

Den påfølgende uken etter omleggingen satte Nettavisen ny rekord på forsiden.

- Vi så en umiddelbar effekt etter omleggingen, og opplevde de høyeste sidevisningstallene vi har hatt på våre redaksjonelle sider hos Nettavisen siden vi ble skilt ut fra TV 2. Dette er en tendens vi har sett at holder seg, og vi er meget fornøyd med at opprydningen på våre sider har medført en slik vekst. Det er ingen tvil om at det at sidene våre er raskere, gir flere visninger og besøk, samt at den nye layouten gir mer trafikk til underseksjoner, sier Nisja.

6,6 millioner sidevisninger
Etter at den nye forsiden kom 4. januar er Nettavisen nå oppe i 6,6 millioner sidevisninger på forsiden.

Nettavisen har i dag 1,1 millioner lesere i uka, og 340.000 lesere daglig.

- Enkel, oversiktelig og rask
Sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen sier avisen satte seg klare mål for den nye siden.

- Nettavisens motto er at Nettavisen er det som gjelder akkurat nå. For å nå dette målet må vi være raskere på nyheter, og på å fange opp nye fenomener enn konkurrentene. Det klarer vi som regel. Men vi må også ha en forside som er enkel, oversiktelig og rask å laste. Det har vi nå oppnådd – og trafikkveksten viser at leserne setter pris på det grepet, sier Stavrum.

Han sier at teamet bak omleggingen fortjener all mulig ros og honnør.

- Hard prioritering
Helge Valvik, utviklingssjef, sier at hastigheten, det vil si hvor fort leserne får opp nettsiden, har vært et svært viktig element i omleggingen.

- I forhold til hastigheten har den viktigste jobben vært å redusere antall forespørsler som forsiden genererer mot webserverne våre.

Tidligere måtte nettleseren gjøre cirka 250 rundturer til serveren for å hente inn alt av grafikk, bilder og annonser. Akkurat nå genererer Nettavisens forside 148 forespørsler. Til sammenligning ligger VG, Dagbladet og Aftenposten i øyeblikket på hhv 199, 201, og 226.

- Vi har også gjort noen tekniske grep - stilark og javascript samles opp i færre filer. Grafikk settes sammen til såkalte CSS sprites. Mest mulig av innholdet komprimeres før det sendes til nettleseren. Men minst like viktig er det at redaksjonen og annonseavdelingen har lagt seg på en hard linje når det gjelder å prioritere hva som skal ha plass på forsiden vår, sier Valvik.

- Bedre leseflyt
Annette Sand, som er fagleder for design, sier leserne hele tiden har vært i fokus når det gjelder omleggingen.

- Målet med redesignet av Nettavisen var å skape bedre leseflyt og oppmerksomhet rundt sakene, og å tydeliggjøre et sterkere visuelt skille mellom de redaksjonelle sakene, tjenestesakene og annonsørene.

- Måten det er gjort på er at vi har fjernet en del elementer, minimerte antall kolonner og skapt større variasjon mellom små og store saker. Antall nyhetssaker er redusert for at siden skal lastes raskere og ha et mer oversiktlig preg. Sakene er blåst opp med større bilder og større fonter for å skape dynamikk og oppmerksomhet.

Annonsørene igjen har fått færre, men enda klarere og sterkere plasseringer.

- Resultatet har blitt som vi ønsket. Et ryddigere og mer oversiktlig uttrykk. En raskere side med bedre leseflyt og et godt fokus på det redaksjonelle, sier Sand.

Hva synes du om den nye forsiden til Nettavisen? Mail osseller delta i debatten under!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere