RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

300 mill fra Bergen til fly-Norge

Foto: Frode Hoff (TV 2)
Sist oppdatert:
Bergen Lufthavn Flesland går med omtrent 300 millioner i overskudd. Pengene sendes direkte til Avinor, som sprer dem rundt på norske småflyplasser.

- Det må være grunn til å se på flyplasstrukturen i Norge, sier Arne Sortevik (Frp). - Vi må se på hvor mange og hvilke typer flyplasser vi skal ha. Vi må også se på muligheten for å gjøre hver enkelt flyplass mer selvstendig og gjerne åpne for privat deleierskap.

- Det gjør heller ikke noe om de flyplassene som tjener gode penger får beholde en del av overskuddet til å utvikle sitt eget tilbud til beste for regionen.

- Hvor mye av de 300 millionene bør bli igjen i Bergen?

- Det vil jeg ikke ha sagt noe om.

Hvis dette høres forsiktig ut, så skal en høre de andre politikerne.

Engstelig
Henning Warloe (H) er engstelig for å høres for egoistisk ut i forhold til distriktene om han flagger at noe av overskuddet bør bli igjen i Bergen, men han minner om at Øivind Halleraker (H) har fremmet et forslag i valgkampen en gang om å løse litt opp i luftfartsmonopolet.

Oppgitt
Ole Warberg i Bergen Reiselivslag er oppgitt.

- Dette er den såkalte kryssubsideringen. At noen få flyplasser går med overskudd og betaler for alle som går med underskudd. Vi ville gjerne at i hvert fall en brøkdel ble igjen til regional utvikling. Vi har sammen med næringslivet i Bergen tatt initiativet til et ruteutviklingsfond. Her promoterer vi Bergen som reisemål for utenlandske flyselskaper, og vi skulle gjerne hatt mer midler til å gi selskaper markedsføringsstøtte for eksempel.

Vestlandet med overskudd
Bergen Lufthavn Flesland er en av bare fire-fem flyplasser i Norge som går med overskudd, tre av dem ligger på Vestlandet. Av de andre cirka 40 går en håndfull i balanse, mens resten nyter godt av i første rekke annet bergenserne og de andre vestlendingenes reise- og betalingsvilje.

Ligger etter
- Det er et tankekors at disse pengene forsvinner inn i systemet. Vi mener flyplassene burde drive mye mer som selvstendige kommersielle enheter. Dette bør i hvert fall få Avinor til å tenke i retning av å bidra med litt av disse midlene i markedsføringskampanjer sammen med reiselivet. Norge ligger langt etter, og vi forspiller muligheter som ligger i kortreise-tibudet som har eksplodert i Europa ellers og som skaper arbeidsplasser i hopetall, sier Terje Devold som er direktør i Fjord Norge.

Med kortreisetilbudet mener han kjappe «gutteturer» en langhelg.

- Vestlandet sliter med sesongvirksomhet i turistnæringen. Denne typen reising er helårsbasert og gjør at vi kan beholde kompetanse fra år til år.

Avinor tier
Avinors samlede budsjett er på 5 milliarder. Ove Narvesen i Avinor vil ikke bekrefte at Flesland gir 300 millioner i fra seg hvert år.

- Vi går ikke ut med de tallene, sier han.

- Er det av frykt for å miste solidariteten i systemet hvis det kommer ut?

- Det vil jeg ikke kommentere ut over at vi har brukt å gjøre det slik og rapporterer på konsernnivå, sier informasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere