RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Flaut å ikke kunne betale for seg

PENGELENS: Christoffer Aarønes (18) har ingen penger i påsken på grunn av bankproblemene.
PENGELENS: Christoffer Aarønes (18) har ingen penger i påsken på grunn av bankproblemene. (Privat)
Sist oppdatert:
Christoffer Aarønes (18) oppdaget ikke at kontoen var tom før han skulle betale for seg i baren.

- Onsdag kjøpte jeg et par nye dekk. Jeg betalte for dem med kortet og tastet inn koden min. Da fikk jeg beskjed om at det var en teknisk feil. Dermed dro jeg kortet på nytt, og da fikk jeg godkjent, forteller Christoffer Aarønes (18) til Nettavisen lørdag.

18-åringen fra Molde tenkte ikke videre over det, og dro ut på byen fredag kveld for å nyte påskeferien med venner og en øl. Det var da han oppdaget at noe var feil.

Minus på kontoen
- Jeg skulle betale for meg i baren, og fikk «ikke godkjent». Jeg skjønte ikke hva som skjedde, ettersom jeg visste at jeg hadde penger på kortet.

Men betalingen gikk aldri igjennom, og det ble kompiser av 18-åringen som måtte legge ut for regningen.

- Det var skikkelig nedtur. Dessuten er det jo utrolig flaut å ikke kunne betale for seg. Jeg var 100 prosent sikker på at jeg hadde penger, så jeg ble egentlig skikkelig sur.

Da Aarønes fikk sjekket nettbanken sin så han til sin store forbauselse at kontoen ikke bare var tømt, men stod i minus.

Gebyr-trøbbel
Ettersom banken holder stengt i påsken, har ikke Aarønes fått kontakt ennå.

- Det synes jeg er veldig skuffende av en bank i 2011. Banken skal jo yte service, og jeg synes det er helt elendig at den holder stengt hele påsken. Jeg vil ha pengene mine tilbake, sier han.

Han forteller videre at siden kontoen hans nå står i minus, vil han måtte betale gebyrer for det.

- Samtidig har jeg jo nå bare penger på sparekonto, og hvis jeg overfører penger derfra vil det koste 200 kroner i gebyrer det også.

Derfor håper han heller å få låne penger av kompiser til påsken er over.

Vil ha erstatning
- Jeg vil at Sparebank1 ordner en eller annen form for erstatning, siden dette har forårsaket problemer, og ikke minst pinlige situasjoner for meg.

Samtidig regner han med at banken ikke vil kreve betaling hverken for overføring av penger fra sparekonto eller for at kontoen står i minus.

- Det kommer jeg i så fall til å blånekte, understreker han.

Pengebeløp blir sperret
Som Nettavisen tidligere har omtalt, har bankkunder over hele landet fått store pengebeløp sperret fra sin egen konto på grunn av en feil i bankenes betalingssystemer. Kunder som dro kortene sine flere ganger i bankterminaler, har fått trukket kontoen flere ganger.

Har du opplevd noe lignende? Kontakt Nettavisen her!

Ifølge EDB Ergogroup oppsto et problem med bankenes betalingssystemer onsdag. Feilen skal ha vært rettet samme dag, skriver selskapet på sine nettsider.

Lesertips til Nettavisen tyder på at problemene langt fra er over.

NA24 har lørdag morgen prøvde å komme i kontakt med EDB Ergogroup, Nets og Finanstilsynet, foreløpig uten resultat.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere