RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Kleppa er den moderne landeveisrøver

Foto: Åserud, Lise (Scanpix)
Sist oppdatert:
- Dette er statlig utpressing, sier Bård Hoksrud (Frp)

Nestleder i Stortingets transportkomité Bård Hoksrud (Frp) stilte onsdag kveld til samferdselsdebatt på jernbanestasjonen i Asker sammen med KrF-leder og leder i transportkomiteen på Stortinget Knut Arild Hareide, ordfører i Asker Lene Conradi (H), nestleder i Stortingets transportkomité Bård Hoksrud (Frp), samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, ordførerkandidat i Drammen Masud Gharahkani (Ap), samt talsmann for pendlerne Willy Frantzen.

Spørsmålet om bompenger skapte kraftig splid i panelet.

- Bompenger er usosialt og Kleppa er den moderne landeveisrøver. Dette er statlig utpressing. Vi må faktisk begynne å gjøre noe. Staten har nok av penger og det er mer enn nok av penger i dette landet for å bygge ut infrastrukturen på vei og jernbane, sa Hoksrud under debatten.

- Får ikke i pose og sekk
KrF- leder Knut Arild Hareide var sterkt uenig i resonnementet til Frp-politikeren.

- Vi får jo ikke i pose og sekk. Sier vi nei til bompenger sier vi nei til vei. De aller fleste er bilister og dette er et spleiselag, sa han.

- Alle partier er for bompenger, også Frp, svarte samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

- Har ikke fått veien vi betaler for
Asker- ordfører Lene Conradi fra Høyre sier det er uakseptabelt med mer bompenger i hennes kommune.

- Beboerne har betalt ned i tiår på dette. Vi har ikke fått veien vi betaler for. E18 inn mot Oslo har stått uforandret siden 1974. Vi blir tvunget til å ta dette spørsmålet lokalt. Enten får man bom og vei ellers får man ingenting, sa hun.

Også kollektivtrafikken ble kraftig debattert i Asker. Her understrekte Kleppa at et velfungerende vei og banenett skal på plass i løpet av 20 år.

- Det krever store investeringer, men vi er på rett spor. Nå faser NSB inn sine nye togsett. Her skjer stadig forbedringer. Nå kommer faktisk ukjente folk bort til meg på gata og takker meg for at toget går, sa Kleppa.

- 40 års forsømmelse
Hareide mener det er viktig med mer penger for å få større forutsigbarhet.

- Det er 40 års forsømmelse og det er ikke et godt tegn når noen takker samferdselsministeren for at toget går. Det er den suverent beste måten å komme til jobb på. Det er forutsigbarhet som er problemet. Har vi gjort alt rett? Nei det har vi ikke gjort. Vi er nødt til å ha mer penger og få til en fornyelse, sa KrF-lederen.

- Vi trenger enorme investeringer for å få til det de sier de skal få til om 20 år. Vi trenger opp mot 90 milliarder for å få til den standarden på det som det skal være, sa Hoksrud.

Willy Frantzen er talsmann for pendlerforeningen og han mener at hele samferdselsprosjektet er en skuffelse.

- Det er imponerende å høre om alle togene som er forsinket, men det verste er å høre om alle folkene inne i togene. Det er et faktum at det ikke har skjedd noen ting. Vi er like forsinket i år som vi var for 30 år siden. Nå må vi begynne å telle mennesker og ikke tog. Det finansieres ikke stort nok i Norge for jernbanen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere