RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Stoltenberg har en skjult agenda

Foto: Holm, Morten (Scanpix)
Sist oppdatert:
Frp-topp reagerer på at Jens Stoltenberg er taus om et mulig dieselbilforbud.

- Jeg er veldig skuffet og overrasket over at statsministeren ikke er tydeligere, sier Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, Bård Hoksrud, til Nettavisen.

I forrige uke skrev Nettavisen at Statens vegvesen vurderer å forby dieselbiler i perioder vinterstid, fordi de slipper ut langt mer helseskadelige NOx-gasser enn det man la til grunn da avgiftssystemet ble lagt om i 2005.

Nyheten har skapt sterke reaksjoner hos våre lesere, og mange føler seg lurt av politikerne som aktivt har jobbet for å få flere til å kjøpe dieselbil.

Les også: Dieselbiler kan få kjøreforbud

- Jeg tør ikke si noe
Vi spurte derfor statsminister Jens Stoltenberg, som også var statsminister da avgiftssystemet ble lagt om, om hva han synes om det mulige dieselbilforbudet.

- Jeg kjenner ikke til hva Statens vegvesen jobber med, så jeg tør ikke si noe om det, sa Stoltenberg i forrige uke.

- Det er jo nyheter ute nå om at dieselbiler forurenser mer enn først antatt. Hva tenker du om det? spurte Nettavisen.

- Simpelthen så tror jeg at det må samferdselsministeren svare på, for jeg kjenner ikke til det. Jeg har ikke sett det, og da tror jeg det dumt å si noe om det, sa statsministeren i intervjuet, som han ga i forbindelse med sin årlige julefrokost for journalistene statsministerboligen

Stoltenberg: - Jeg tør ikke si noe om dette

- Forsinket julepresang
Hoksrud sier han er bekymret for hva svaret fra Stoltenberg betyr.

- Han bør jo kunne kommentere det meste, og når han velger å ta en slik holdning så er jeg redd for at her kommer det en veldig dårlig julepresang til folk flest, men at den kommer veldig forsinket, sier han, og legger til:

- En statsminister som ikke vil svare, betyr en statsminister som har noen baktanker. Når han ikke vil snakke om det betyr det at han har en skjult agenda.

Han mener Stoltenberg bevisst ikke ville snakke om det betente dieselbilforbudet før jul.

- Han ville ikke ta det da, for det var jul og han ville bare prate om de positive tingene, hevder Hoksrud.

- Folk er fryktelig sinna
Frp-politikeren sier han forstår godt at folk reagerer.

- Dette er ikke noe problem for regjeringsmedlemmer som bare kjører rundt i svarte biler som andre betaler for. Det er jo vanlige folk som har kjøpt ny bil som blir rammet, som trodde de tok hensyn til miljøet og så blir straffet i framtida, sier han, og fortsetter:

- Jeg opplever at Stoltenberg sier dette for å roe ned folk, for nå er folk fryktelig sinna og føler seg lurt. Og så vet man når det har gått litt tid, så roer det seg ned og jeg tror det vil komme små drypp som vil gjøre det vanskeligere for folk som har dieselbiler, sier Hoksrud.

Samferdselsdepartementet gikk imidlertid ut i forrige uke og påpekte at det ikke vil bli snakk om et generelt dieselbilforbud.

- Hvis folk som kjører dieselbil går rundt og er bekymret for å ikke få brukt bilen sin, så har de ingen grunn til det, sa statssekretær Lars Erik Bartnes til Nettavisen.

Departementet: - Vi vil ikke forby dieselbiler

- Helt feilslått politikk
- Hva er det du frykter blir konsekvensen for folk med dieselbil?

- Når statsministeren ikke vil svare, og jeg ser svaret fra samferdselsdepartementet, da bør det lyse noen varsellamper. Da er jeg redd for at det på enkelte dager når det er høyt utslipp, så får ikke dieselbiler kjøre, eller at biler med oddetall eller partall i skiltene får kjøre - eller man bare får kjøre i enkelte soner i byene, sier Hoksrud.

Han vektlegger at samferdselsdepartementet heller ikke utelukker at det kan bli kjøreforbud på enkelte dager.

- Jeg registrerer det statssekretæren sier, at det ikke er snakk om et generelt forbud. Men han sier jo ikke at det ikke kan bli forbud mot dieselbiler på enkelte dager i året, sier Hoksrud.

- Mener du det var en feil strategi fra regjeringen å endre avgiftssystemet og dermed favorisere dieselbiler?

- Ja, en helt feilslått politikk, sier Frp-representanten.

Ny avgift fra nyttår
Det er en rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI), som er bestilt av Vegdirektoratet, som slår fast at dieselbiler slipper ut langt mer helseskadelige NOx-gasser enn først antatt.

Utfordringene er spesielt knyttet til bykjøring, og i særdeleshet i kulda - og dieselbiler er en vesentlig bidragsyter til det såkalte «giftlokket» som legger seg over store norske byer på enkeltdager.

Forskerne i TØI mener at forbud mot dieselbiler i byene på enkeltdager, eller betydelig høyere bomavgifter for å dempe dieselbruken, er det mest effektive tiltaket som man kan gjøre på kort sikt, og Statens vegvesen sier altså at de nå ser på denne muligheten.

For å møte den nye informasjonen, vil regjeringen fra nyttår innføre en ny avgift som gjør det mer lønnsomt å kjøpe de dieselbilene som slipper ut lite NO2 (en del av NOx).

- Må kompenseres
I tillegg til den nye avgiften har kommunene har en mulighet gjennom veitrafikklovens paragraf 7 til å gjøre ytterligere tiltak ved aktutt luftforurensing, slik man har gjort det i Bergen tidligere.

- Paragraf 7 gir kommunene selv et stort handlingsrom i ekstremtilfeller, der det er snakk om fare for liv og helse. Innenfor den paragrafen så kan kommunene på enkeltdager med svært dårlig luft legge restriksjoner på for eksempel kjøretøygrupper. Men vi har ingen planer om å gå lenger enn det, sa statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet i forrige uke.

Hoksrud mener det må kompenseres om det kommer slike drastiske tiltak.

- Kommer man med drastiske tiltak må man gjøre noe overfor dem som har kjøpt dieselbil. En eller annen form for kompensasjon, for det er helt horribelt at folk skal sitte som tapere fordi de har gjort det regjeringen har sagt de skal gjøre, sier han.

I intervjuet med Nettavisen avviste Bartnes at regjeringen har feilinformert, eller oppfordret folk til å kjøpe dieselbil. Men Hoksrud er ikke helt enig i dette.

- I det øyeblikket de endrer avgiftssystemet og har gjort dieselbiler billigere, så kan du si de kanskje ikke har vært proaktive, men alt rundt en slik endring gjør at folk oppfatter det som en anbefaling, sier han.

- Bør ta i bruk gass
Hoksrud mener avgiftssystemet for nye biler må endres, slik at det igjen blir mer lønnsomt å kjøpe bensinbiler.

- Avgiftene må endres slik at man sørger for å få flere bensinbiler, sier han.

Han påpeker også at det allerede før det nye avgiftssystemet ble innført i 2005, ble advart mot konsekvensene for de med luftveisproblemer.

- Astama- og allergiforbundet var tyngst ute og advarte mot dette. Vi var også veldig kritiske. Det nye nå er at det har fått et veldig mye større omfang enn det man trodde, men alle har jo visst at det er større utslipp av NOx og NO2 fra dieselbiler enn fra bensinbiler, sier Hoksrud.

Han foreslår også gass som drivstoff, for å få ned utslippene ytterligere.

- Man bør satse på en teknologi som heter gas to liquids (GTL), men man må ta bort mineraloljeavgiften. Dette er jo ikke et mineralsk stoff, og gjør man det vil man kunne redusere utsalgsprisen fra 19 til 12 kroner, sier Hoksrud, og legger til:

- Alle busser og lastebiler kan kjøre på GTL, og NOx og NO2 blir kraftig redusert om man bruker det. Utslippene blir vanvittig mye lavere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere