RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Sjåføren kan være voldtektsdømt

Foto: Henrik Arneberg (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Hovedstaden oversvømmes av pirattaxisjåfører hver helg. Vi dro ut og opplevde den frekke og ulovlige virksomheten.

OSLO SENTRUM (Nettavisen): Det er lørdag natt og klokken har akkurat passert 01.30. Feststemte, glade og ikke minst tydelig berusede mennesker synger, spiser kebab eller krangler med dørvakter utenfor mange av byens utesteder. En del ankommer lovlig i taxi, men mange drar hjem som lovbrytere i en piratdrosje - kanskje uten å tenke nevneverdig over faren de utsetter seg for.

- Russisk rulett
Politiinspektør ved Sentrum politistasjon, Bjørn Åge Hansen, forteller at å sette seg i en pirattaxi langt på vei er som å spille russisk rulett.

- Du utsetter deg for langt større fare enn du trenger. Vi har registrert tilfeller der kvinner har blitt mishandlet, slått eller voldtatt. Flere menn har blitt banket opp og ranet. Selv om markedet for disse sjåførene er best om høsten og i førjulstiden, registrerer vi at de opererer jevnt hele året. Virksomheten domineres av menn med ikke-vestlig bakgrunn, sier han til Nettavisen.

Hansen understreker at man som pirattaxikunde verken vet om sjåføren er rusfri eller edru, hva slags teknisk stand bilen er i, om den er forsikret eller om sjåføren er tidligere volds- eller voldtektsdømt.

Har du opplevd episoder når du har benyttet pirattaxi? Kontakt Nettavisens journalist Henrik.Arneberg@Nettavisen.no

På bakgrunn av disse opplysningene ønsket vi å finne ut hvordan de ulovlige sjåførene opererer, hvor i sentrum de plukker opp sine kunder og ikke minst hvem som benytter seg av pirattaxier.

Nettavisen avtalte derfor å bli med sikkerhetsfirmaet VIP Protection & Security ut en natt. Firmaet kartlegger pirattaxivirksomheten i Oslo på oppdrag for Norges Taxiforbund.

Skjult mikrofon og knivsikker vest
Undertegnede blir plukket opp av en diskret sort Jaguar og ønsket velkommen av to sikkerhetsoperatører, en av dem er administrerende direktør Ken Torkildsen.

Han forklarer hvordan teamet skal arbeide i løpet av natta. Torkildsen skal spille rollen som potensiell pirattaxikunde, mens den andre operatøren overvåker situasjonen fra bilen, få meter unna.

- Vi er begge utstyrt med samband, skjult kamera og stikksikker vest. Jeg kommer ikke til og aktivt oppsøke eller vise tegn til piratdrosjene, men la sjåførene kontakte meg. Alt dokumenteres ved hjelp av kamera og en skjult mikrofon. Både bilder og opptak overleveres til politiet når vi er ferdig, sier Torkildsen.

GPS-utstyr og flere mobiltelefoner
Ved 01.30-tiden parkeres bilen i Rosenkrantz' gate, en av gatene i Oslo med tettest andel utesteder. Den første timen er det rolig, trolig fordi mange av utestedene holder åpent til 03.30.

Klokken 02.34 stoppes Torkildsen av den første piratsjåføren. Han er pågående og vinker aktivt «kunden» inn. Via sambandet kan vi høre at sjåføren foreslår en pris på 500 kroner for å kjøre tre personer cirka fem kilometer ut av sentrum. I den gamle og slitne bilen har han avansert GPS-utstyr og flere mobiltelefoner. Han gir gledelig ut telefonnummeret sitt til Torkildsen og forteller at det bare er å ringe dersom han trenger transport hjem fra byen i helgene.

Tips eller innspill til denne saken? Kontakt Nettavisens journalist her

I løpet av den neste halvtimen stoppes Torkildsen av flere sjåfører. Prisen varierer mellom 350 - 500 kroner per tur. Vi registrerer unge, godt berusede menn og kvinner som oppsøker de ulovlige drosjene, setter seg inn og forlater sentrum - oftest alene.

- Jeg er ikke overrasket. Vi har gjort en del research og vet at denne virksomheten er et stort problem flere steder i landet. Men med tanke på økningen av overfallsvoldtekter det siste året er det en tankevekker at piratsjåførene får herje såpass fritt i helgene. Jeg skylder ikke på pirattaxisjåførene når det gjelder voldtekter og overfall, men muligheten for å bli utsatt for noe kriminelt er større dersom du hopper inn i en fremmed bil mot betaling, sier Thorkildsen.

Oppsøker 18-åringer
I det klokken passerer 03.00 bestemmer operatørene seg for å bytte område. Thorkildsen har hørt at utesteder med 18-års grense er spesielt attraktive for piratsjåførene, noe som viser seg å stemme.

Vi parkerer bilen utenfor utestedet Escape i Vika på Oslos vestkant. Det første synet som møter oss, er en overstadig beruset 18-åring som ligger delvis bevisstløs på fortauet og tømmer magen. Vennene prøver å stable henne opp, men beina svikter og hun deiser ned i den harde asfalten. Til slutt klarer de å stoppe en taxi og kommer seg av gårde - en høyhælt sko blir liggende forlatt på fortauet.

Bilen vår oppsøkes etter kort tid av ungdommer som lurer på om vi kan kjøre dem hjem mot betaling. Samtidig registrerer vi at flere pirattaxier står parkert både foran og bak oss. Torkildsen går ut, stiller seg opp på andre siden av gaten og inntar på nytt rollen som pirattaxikunde. Han blir umiddelbart kontaktet av flere pågående sjåfører som tilbyr å kjøre han hjem.

I løpet av den lille halvtimen vi står utenfor utestedet stopper flere pirattaxier. Mange sirkler rundt ungdommene og forsøker aktivt å komme i kontakt med dem. Enkelte faller for fristelsen, mens andre velger lovlig transport hjem.

Fraværende politi
Etter å ha stoppet en stor slåsskamp og tatt bilder av flere piratdrosjer bestemmer Torkildsen og kollegaen at den siste halvtimen av natten skal tilbringes utenfor Hotel Bristol i Kristian IVs gate i sentrum. Dette skal visstnok være et yndet sted for piratdrosjer i det seneste nattetimer.

Klokken har passert 03.30 i det Torkildsen stiller seg opp for siste gang inntar rollen som pirattaxikunde utenfor det velkjente Oslo-hotellet.

I løpet av de neste 30 neste minuttene kontaktes han jevnlig av pågående sjåfører. En mannlig prostituert kommer også bort og tilbyr sine tjenester.

Har du opplevd ubehagelige episoder når du har benyttet pirattaxi? Kontakt Nettavisens journalist her

Etter å ha avsluttet oppdraget klokken 04.00 diskuterer de to kollegaene resultatet av nattspaningen.

- Det som overrasket meg mest var faktisk politiets manglende tilstedeværelse. Pirattaxiene stoppet midt i gata, til og med der det var meget trafikkert. De stanset foran «lovlige taxier» og stjal kunden rett foran nesa på dem, uten tegn til redsel for å bli tatt eller noen som helst form for usikkerhet. Sjåførene var meget pågående. De spurte gjentatte ganger om hvor jeg skulle, om når jeg skulle dra og om jeg skulle ha med jenter. De fleste kom tilbake flere ganger og maste om jeg snart skulle dra. Vi hadde også en hendelse der sjåføren ble litt småirritert fordi jeg ikke kunne dra med en gang. Det endte med at han kjørte av sted før jeg fikk lukket bildøren, sier Torkildsen.

Han mener mer synlig politi er en stor del av løsningen.

- En politiaksjon én gang i året hjelper ikke på noen ting, sier han.

Politiet: - Et problem hele tiden
Bjørn Åge Hansen ved Sentrum politidistrikt forteller at utfordringen for politiet at sjåførene kjører på et tidspunkt da de erfaringsmessig har mest å gjøre.

- I fjor stoppet vi 19 pirattaxier. Sjåførene straffes med bøter og risikerer at bilen avskiltes med et bruksforbud på tre måneder. Vår erfaring er at sjåførene kjører biler med norske skilter, men vi stoppet faktisk en litauer som kjørte pirattaxi rundt med en drosje fra Litauen, sier Hansen.

Han mener det er vanskelig å strupe den ulovlige virksomheten.

- Vi samarbeider med drosjeselskapene som tipser oss om denne aktiviteten. Likevel kan vi ikke regne med at vi klarer å strupe dette markedet.

- Hvorfor ikke?

- Så lenge offentlig kommunikasjon ikke klarer å transportere folk hjem, så vil andre komme inn og utnytte mulighetene, sier politiinspektøren.

Har du noen gang tatt pirattaxi? Syns du politiet bør bruke mer ressurser på å slå ned på den ulovlige virksomheten? Del dine erfaringer og diskuter saken under:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere