RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

34.000 uføretelefoner til Nav i januar

Utregninger gjort for Skatteetaten viser at 14.000 uføre får en inntektsreduksjon på mer enn 6.000 kroner i det nye systemet.
Utregninger gjort for Skatteetaten viser at 14.000 uføre får en inntektsreduksjon på mer enn 6.000 kroner i det nye systemet. Foto: Wavebreakmedia Ltd
Over 34.000 ringte Navs kontaktsenter for uføre i januar. Mange fortviler fordi de taper tusenlapper på uførereformen.

I hele januar fikk kontaktsenteret 34.582 telefoner, et snitt på 1.572 samtaler hver dag, skriver Klassekampen.

Les også: Skattetabbe hos 85.000: Denne meldingen ga uføre skattesjokk

I uken etter den første utbetalingen med det nye regelverket for uførebetaling var det 15.841 personer som henvendte seg med uførespørsmål. Dette er hele 45 prosent flere telefoner sammenlignet med en utbetalingsuke i fjor høst, skriver avisen.

Ifølge Nav bruker de i snitt 5 minutter og 54 sekunder på hver samtale, noe som betyr at etaten brukte 3.400 arbeidstimer på å besvare telefonhenvendelser fra uføre i årets første måned.

Utregninger gjort for Skatteetaten viser at 14.000 uføre får en inntektsreduksjon på mer enn 6.000 kroner i det nye systemet.

Den nye uføreordningen ble innført 1. januar i år. Ordningen rammer 300.000 personer og innebærer blant annet at de får en uføretrygd som skal skattes som inntekt. Det betyr skatteøkning. Reformen betyr også at særfradrag faller bort.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere