*Nettavisen* Nyheter.

350-kronersgrensen kan forsvinne, men Posten vil ikke innføre svensk toll-løsning

350-kronersgrensen for netthandel er under press, men Posten følger ikke etter svenskene for å gjøre det billigere å fortolle.

350-kronersgrensen for netthandel er under press, men Posten følger ikke etter svenskene for å gjøre det billigere å fortolle. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)

Svenskene slipper snart unna med 10 kroner.

Den såkalte tollfri-grensen på 350 kroner for innførsel av varer fra utlandet er under press, og KrF har vært tydelige på at dette er en av tingene de ønsker å gjøre noe med når revidert statsbudsjett nå forhandles med regjeringen.

Les også: Vil fjerne netthandel under 350 kroner

I dag er det slik at du slipper å betale moms og toll for forsendelser som koster under 350 kroner (inkludert frakt og forsikring). Kommer du over 350 kroner er det full merverdiavgift og eventuell toll - samt et fortollingsgebyr som varierer med hvilket fraktselskap du benytter.

For Posten er gebyret 158 kroner, mens DHL tar 197 kroner.

Enighet om at gebyret er problemet

Motstanderne av tollfri-grensen argumenterer med at utenlandske nettbutikker har en urimelig fordel ved at de slipper unna merverdiavgift på mindre forsendelser.

Les også: Virke regner med at 350-kronersgrensen fjernes

Tilhengerne av grensen mener derimot at fortollingsgebyret som fraktselskapene tar, gjør at det å fjerne gebyret vil føre til helt urimelige gebyrer for forbrukerne.

Les også: Derfor valgte de ikke den «riktige» tollfri-løsningen

Med gebyrene til Posten og DHL, betaler du mer i fortollingsgebyr enn momsen som samles inn for pakker under henholdsvis 632 og 788 kroner.

PostNord med løsning i Sverige

I Sverige har man ikke den samme 350-kronersgrensen, men det ble bråk da PostNord i mars innførte et gebyr på 75 kroner for alle pakker fra utenfor EU for å få dekket kostnadene ved å hente inn moms.

I forrige uke meldte derimot svenske medier at fraktselskapet har jobbet med å komme til enighet med de store kinesiske aktørene for å få dem til å samle inn moms ved bestilling - og at de har kommet til enighet med den største aktøren i Sverige: Wish.

På den måten skal svenske forbrukere slippe unna med 10 kroner i stedet for 75 kroner. Aktører uten avtale må fortsatt betale vanlig gebyr, men målet er å få flere avtaler.

Ikke relevant i Norge

I Sverige gjør PostNord den samme jobben som Posten i Norge, mens de i Norge er et dedikert fraktselskap utenfor den normale postgangen.

Kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen i PostNord i Norge forteller at løsningen derfor ikke får noen virkning i Norge:

- Dette vil ikke ha noen konsekvenser for hvordan vi i Norge gjør fortollinger. De postale Kina-pakkene kommer i hovedsak via Posten inn i Norge, sier Thorvaldsen.

Posten i Norge følger ikke opp

Pressesjef John Eckhoff i Posten Norge forteller at avtalen PostNord gjør i Sverige ikke har noen virkning for norske kunder:

Klikk på bildet for å forstørre.

Pressesjef John Eckhoff i Posten Norge. Foto: (Posten Norge)

- Vi kjenner til at PostNord har brukt store ressurser på å utvikle et system som skal kunne håndtere fortolling ved at mva-en betales direkte til selgeren ved kjøpet.

- Den store utfordringen er å få alle netthandelsaktørene verden rundt til å installere / bruke løsninger som håndterer svensk mva. PostNord har håp om en snarlig løsning med aktøren Wish som er stor i Sverige, mens det er krevende å få på plass avtaler med øvrige aktører, sier Eckhoff.

- Betyr det at det ikke foregår samme type arbeid med for eksempel Wish, DX og AliExpress i Norge?

- Det er korrekt, først og fremst fordi vi ikke har samme problemstillingen som i Sverige, sier Eckhoff.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.