RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ryanair truer dårlige selgere med sparken

Sandefjord (NTB): Lavprisselskapet Ryanair skriver i en konfidensiell arbeidsinstruks at salg om bord på flyene er svært viktig. Så viktig at kabinpersonell som mislykkes som selgere, risikerer sparken.

Ifølge Aftenposten, som har fått tilgang til arbeidsinstruksen som gir en detaljert beskrivelse av hvordan de ansatte skal få opp salget om bord, har Ryanair stemplet den som «strengt privat og konfidensiell».

- Salg er ekstremt viktig for å skaffe selskapet inntekter, og vi trenger å generere inntekter for å holde lave priser. Og det gir oss flere passasjerer som holder oss i luften og alle i jobb, heter det i den 36 sider lange manualens del som omhandler såkalt ombordsalg.

Ifølge Aftenposten forklarer manualen hvorfor Ryanair driver et mer aggressivt salgsarbeid enn de fleste andre ruteflyselskaper. Beskjeden til de ansatte er krystallklar:

- Besetning med god salgsopptreden vil få sin anerkjennelse, mens de som ikke oppfyller våre salgsmål, vil bli gjenstand for intern gransking. Fortsetter det dårlige salgsarbeidet, vil dette resultere i ytterligere tiltak, inkludert fjerning fra basen, degradering og oppsigelse, fastslår selskapet.

Ryanair har egne inspektører som utgir seg for å være vanlig reisende, som kontrollerer om de kabinansatte gjør en god nok jobb. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere