RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Setetabbe til 51 mill. kroner

Foto: Kirvil Håberg Allum (Tønsbergs Blad)
3500 seter i NSBs Flirt-tog skal byttes ut. Prisen: 51 millioner kroner.

Husker du klagestormen for halvannet år siden? Sinte reisende klaget både muntlig og skriftlig på setene i NSBs nye tog.

- Altfor trange, var gjennomgangsmelodien.

Ikke bare var setene blitt smalere. Statsbanene hadde også plassert tre i bredden på den ene siden. Slikt ble det vel mye kroppskontakt av for enkelte, skriver Tønsbergs Blad.

Halvannet år senere kan kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB tørt slå fast:

- Ola Nordmann har ikke lyst til å sitte i midten.

Tre ganger mer
Om en måneds tid starter Norges Statsbaner arbeidet med å skifte ut setene i totalt 23 Flirt-tog.

Da Tønsbergs Blad snakket med kommunikasjonsrådgiveren om temaet i mars i fjor, sa han:

- Vi regner med at vi kommer til å bruke cirka 15–20 millioner kroner på ombyggingen.

Nå er det klart at summen blir omtrent tre ganger så høy.

- For et år siden visste vi ikke omfanget og hvilken løsning som skulle velges. Nå har vi bestemt oss for å bytte dobbelt så mange seter som først tenkt, svarer Myhre på spørsmål om hvorfor summen er blitt mye høyere.

Trist
Kårstein Eidem Løvaas fra Nøtterøy har togpendlet i ti år. Først til jobben som programleder i P4. Nå sitter han på Stortinget.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Det er trist at NSB må bruke 51 millioner kroner av dine og mine penger på dette. Men når feilen først er gjort, syns jeg det er bra at de retter den opp, selv om det koster. Disse togene skal gå i flere tiår framover, og skal vi få folk ut av bilene og inn i togene, må de tilbys god komfort, mener Høyre-politikeren som tidligere var talsmann for pendlerforeningen i Vestfold.

Bytte ut flere
Om bord i toget treffer vi også Petter Nilsen og kona Eva Stadven Nilsen fra Bamble. De er på vei til Gardermoen og har satt seg på en treseter – med et ledig sete mellom seg.

- Det er første gang vi kjører disse nye togene, men ja, det ville blitt trangt om noen kom og satte seg mellom oss her.

- Syns dere det er verdt å bruke 51 millioner kroner på å skifte ut setene?

- Tja. Vanskelig å si. Kanskje det heller er de ansvarlige som bør byttes ut. De kan jo umulig ha testet ut dette særlig godt, sier Petter.

Kårstein Eidem Løvaas lurer også på akkurat den biten.

- Ja, man kan undres over hvordan den testingen har foregått.

Voksne nok
Håkon Myhre svarer på vegne av statsbanene:

- De nye setene er testet på kunder i Norge, og det skal jo ikke være noe problem å sitte i dem, heller ikke for brede mennesker. Men når klagene først er blitt så mange, er vi voksne nok til å gjøre om beslutningen. Så beklager vi at det har tatt så lang tid, men fra februar tar vi ut ett og ett togsett og skifter seter.

- Hva slags seter skal inn?

- De samme setene som vi nå har i komfortvognene.

/Artikkelen fortsetter under bildet)

Liten forskjell
Myhre kunne i går ikke svare på hvor brede disse setene er, men Tønsbergs Blad målte både de smaleste setene og setene i komfortavdelingen, og vår tommestokk forteller om en forskjell på bare tre centimeter. 42 og 45 centimeter. Men i tillegg blir det sju centimeter ekstra plass mellom setene, til armlener. Dessuten blir det ikke lenger tre seter i bredden, kun to. Det innebærer også at antall sitteplasser i togene blir færre.

- Det er litt paradoksalt, for vi satte inn tresetere nettopp fordi pendlerne etterlyste flere sitteplasser. Nå blir det færre sitteplasser i hvert togsett, noe som kan bety at flere må stå på deler av reisen, sier Myhre.

På lager
I alt skal 3.500 seter ut av de 23 togsettene som trafikkerer mellom Lillehammer og Skien. De blir erstattet med 3.000 litt bredere seter.

- Hva gjør dere med de nesten nye setene som nå blir overflødige?

- De blir satt på lager inntil det tas en avgjørelse om de skal selges eller holdes i reserve.

Les flere saker i Tønsbergs Blad

Seteproblemene

* NSB satte i mai 2012 inn de første Flirttogene (Type 74) på Vestfoldbanen. Raskt kom det reaksjoner fra de reisende på at setene var for trange.

* Særlig påpekte kundene at det opplevdes både ukomfortabelt og svært lite privat å sitte på det midterste setet i treseteren og jobbe på en pc eller lese avis.

* Nå skal NSB bruke 51 millioner kroner på å skifte ut nesten 3000 seter på 23 togsett som går mellom Lillehammer og Skien.

* Setene produseres i Sveits, men skal byttes i Drammen. Statsbanene regner med å bruke bortimot et år på jobben. De neste Flirttogene som skal leveres, er bestilt med bredere seter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere