*Nettavisen* Nyheter.

4 sunne dagsmenyer

Her er fire enkle og sunne menyforslag du kan henge på kjøleskapet.

29.09.05 08:27

(SIDE2 ): Vil du spise sunnere, men vet ikke helt hvor du skal begynne? Her får du forslag til gode menyer for fire hele dager. Heng dem opp på kjøleskapet og start det sunne livet i dag.

- Spis fire måltider hver dag, sier ernæringsfysiolog hos Dr. Lindberg, Helene Aure. Det er viktig at du får i deg riktig fett, tilstrekkelig med proteiner som gir god metthetsfølelse og gode karbohydratkilder i form av rikelig med grønnsaker, litt frukt og bær, belgfrukter, samt grove kornprodukter.

Menyene inneholder ikke for mange ingredienser og skal være lette å lage. Hver av menyene ligger på ca. 1600 kcal per.dag.

Er du mann, kan du gjerne øke mengden kjøtt, fisk, kylling og egg noe, da behovet som regel er større enn hos de fleste kvinner.

MENY FOR FIRE DAGER:

Klikk på bildet for å forstørre.

(Kilde: Ernæringsfysiolog Helene Aure hos Dr.Lindberg)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.