RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

400.000 får tilbake 3G-dekning

Etter å ha mistet tilgangen til 3G-nettet for noen måneder tilbake, kommer nå dekningen tilbake.

Som Mobilen kunne fortelle for en liten stund tilbake mistet kundene til One Call, Lebara og Ipea 3G-tilbudet. Dette skjedde som en del av selskapenes overgang til Network Norway-sfæren. Dette selskapet har nemlig ikke hatt noe eget 3G-nett eller en roamingavtale som gir kundene deres 3G.

Nå har imidlertid Network Norway inngått en avtale med Telenor om bruk av deres nettet, noe som vil endre dette bildet totalt.

Nå får de alt
Avtalen innebærer nemlig at Network Norway og deres underselskaper får tilgang til nasjonal roaming hos Telenor der Network Norway ikke selv har nett. Det vil gi kundene tilgang til både 3G og den enda raskere turbo-3G-teknologien.

Hos One Call, som er et av datterselskapene til Network Norway, ser de ikke overraskende positivt på denne avtalen.

- Det er en veldig god nyhet. I tillegg til å gi også roaming alle steder der vi ikke har eget nett vil det gi roaming på alle datatjenester som Telenor har, som 3G og HSDPA. Derfor vil alle kundene våre fra og med tidlig høst få full tilgang til dette. Samtidig bygger vi ut vårt eget 3G-nett parallelt, sier salgs- og markedsdirektør Thomas Sandaker hos One Call til Mobilen.

Ikke kritisk tjeneste
Tidligere i år påpekte Sandaker at det ikke er spesielt viktig med 3G for privatkundene. Det står han fortsatt på.

- Vi oppfatter ikke 3G som kritisk så lenge vi har edge. Flere og flere av tjenestene som kommer fremover er 3G-baserte, så det er jo en fordel med 3G-dekning. For oss i privatmarkedet er imidlertid ikke dette så viktig. Tror vi kun har mistet en håndfull kunder som en konsekvens av dette, forklarer Sandaker.

- Men verden går fremover og mobil surfing med bra hastigheter blir viktigere. For private er det wapping som er greia og det gjøres minst like bra via edge. Men det er uansett positivt at vi nå kan tilby dette til alle våre kunder, sier Sandaker til Mobilen.

Ingen problemer
De første månedene i år har kundene til One Call opplevd mange problemer med å flyttes over til Network Norway-sfæren. Dette på grunn av at mange kunder måtte flyttes på kort tid, kaos som har dukket opp i kjølvannet. Dette vil ikke kundene oppleve når roamingavtalen med Telenor settes i gang.

- Dette vil ikke kunden trenge å bry seg om. Det vil ikke bli noen endringer for kunden, lover Sandaker.

Totalt har Network Norway mellom 400 000 og 450 000 mobilkunder, som alle vil få tilgang til de nye tjenestene. Det er usikkert når roamingavtalen vil settes i gang, men det skal skje en gang i løpet av tidlig høst.

Denne saken er hentet fra mobilsiden Mobilen.no.

Les også:
* Store problemer hos One Call
* Hundretusener mister 3G
* One call bryter med Netcom

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere