Gå til sidens hovedinnhold

44,8 prosents punktlighet: Gi NSB-passasjerene refusjon

NSB har enkelte uker vært mer forsinket enn i rute. Kan en ordning der med en refusjonsordning i appen være en løsning?

Cirka klokken 8.30 står det i NSB-appen at toget er i rute. Da har jeg beregnet én time på reisen fra Rosenholm i Oslo og inn til sentrum. Det fordi NSB er som en full venn. Han lover, skryter, men er for full til å levere. Det er for varmt. For mye snø. For lite personal. Signalfeil (NSB fraskriver seg ansvaret for dette, det er Bane Nors skyld). Alt i alt var punktligheten nede i 44,8 prosent én uke i mai. Men jeg har beregnet god tid fordi jeg skal i et viktig møte. Men da jeg kommer til stasjonen, gjør NSB som de gjorde 136 000 ganger i 2017: Dropper å levere. På skjermen står det ganske enkelt unknown avgang. Jeg løper til nærmeste bussholdeplass for så ta taxi for tog, og bruker dermed 50 minutter på cirka 12 kilometer. Ta toget, spar miljøet? Det forutsetter at det går tog.

I uke 20, 21, 22 og 23 var punktligheten på Østfoldbanen på henholdsvis 44,8, 75, 57,9 og 51,4 prosent, viser Bane Nors statistikk.

Jeg er i godt selskap med andre skattebetalende, billettkjøpende passasjerer der jeg stod på perrongen uten lovnader om togtransport jeg med mitt månedskort har forhåndsbetalt for. Vi skattebetalere betalte 23,1 milliarder for jernbane i 2018, hvorav 3,17 milliarder gikk til NSB, dette ifølge i Jernbaneverket. Det betyr at hver og en av oss betalte 4 400 kroner hver for jernbane. I tillegg kjøpte vi billetter for 3,8 milliarder kroner (Gjøvikbanen er ikke inkludert). Vi kan trygt si at vi har betalt for oss.

Men i mai fikk jeg altså halv vare. Nå i juli ikke det en gang. Er det mangler på andre varer og tjenester vi kjøper, er det i Norge enkelt å få pengene tilbake. Sånn er det ikke med NSB. Ettersom NSBs er mest effektiv på Twitter, melder jeg dem ved feil. Da svarer de at jeg kan ha rett til å få erstattet 50 prosent av reisens pris ved forsinkelser over en halv time. Planlagte innstillinger, som sommerstengt Østfoldbane år etter år, inngår ikke i ordningen. De sier ofte dette er bedre enn EU-standarden, hvor du får 25 prosent av billettens pris etter en time.

Men det hjelper lite når togene står eller er 20-30 minutter forsinket flere ganger i uken. Og er mer forsinket enn for eksempel enn sveitsiske tog som hadde en punktlighet på 89 prosent i 2017. De fleste flyselskap har også høyere punktlighet enn NSB. Airbaltic, Hong Kong Airlines og Hawaiian Airlines har punktlighet på 90, 88,3 og 87,2 prosent. Lettere å være i lufta enn på skinner, hevder mange. Men flyselskaper deler rullebaner, gater, luftkorridorer og får tildelt slot-tider. Ved for store avvik ved avgang, risikerer de å måtte vente på en ledig slot. Det kan ta alt fra 10 minutter til timer. Samtidig håndterer de alt fra folk med falske pass og feil bagasje til vær og vindforhold som alene som kan bidra til forsinkelser. Det er neppe enklere enn å rulle tog på skinner.

Les også

Kjære togpendlere - det er sommer, slapp av litt

NSBs refusjonsordning er kanskje bedre enn EU-standarden de viser til. Men den er ikke i nærheten av Ruters. Er trikken eller bussen i Oslo forsinket mer enn 20 minutter, dekker Ruter drosjeregningen. Det funker! Er et flyselskap forsinket, legger de fleste flyselskapene seg i selen for å booke om, kanskje fordi de vet at kundene kan velge dem bort ved neste kjøp.

Som NSB-reisende føler man seg flådd, lurt og ikke minst at man ikke har skikkelige forbrukerrettigheter. Men NSB kan lindre skade og ulempe ved å legge inn en løsning der passasjerer automatisk godskrives nye reiser. Det kan være i form av en forsinket-knapp i billettappen der man automatisk gis et visst antall reisetimer ved forsinkelser. Det vil gjøre det mindre smertefullt for betalende passasjerer og skattebetalere. Det ville ikke minst være et respektfullt grep overfor passasjerene og på linje med andre virksomheter som leverer varer og tjenester.

Tilbake der jeg begynte. På perrongen. Der er det nå sommerstille. Slik har det vært de siste årene. Erstatningsløsningene de har satt inn fungerer ikke optimalt. Lærdommen fra forgående år, har de ikke tatt med seg. Skal du bo langs Østfoldbanen må du faktisk ha bil. Også vi som har kjøpt månedskort.

Les også

«Siden denne reisen varer 20 minutter lenger enn oppsatt, blir det 40 kroner ekstra å betale»

Kommentarer til denne saken