RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

458 mill kroner på nettannonser

Sist oppdatert:
Internett er nå det fjerde viktigste annonsemedium og økte med hele 35 prosent fra 2002 til 2003. Over 458 millioner kroner ble brukt på nettannonsering i fjor. Se tallene her.

Etter en bunn i 2001-2002, er markedet for internettannonser i rask vekst. Nettet seiler nå opp som det fjerde største reklamemediet i Norge. Til sammen ble det brukt 458.197.103 kroner på internettannonsering i Norge i fjor.

For merkevareannonseringen var økningen det siste året på 37 prosent. Også for stiling ledig-annonser, eiendom og bil/motor, var 2003-tallene gledelige.

Flere brukerei
Det er flere årsaker til annonseringsveksten, ifølge INMA-Mediebedriftenes Landsforening-Nettforum, som står bak undersøkelsen:

  • For det første har de store merkevareannonsørene fått større tiltro til internett i løpet av 2003, og dermed satt av mer av reklamebudsjettet til nettannonsering.
  • Både antall brukere og i tiden folk bruker på nettet har økt, og dette er også med på å gjøre annonsering attraktivt. I tillegg har ny teknologi og raskere linjer gjort det mulig å lage mer spennende annonser.

Markedsdirektør i dn.no, Sven Erik Brunvoll, tror på ytterligste vekst i nettannonseringen i tiden fremover.

Fortsatt vekst
- Nettannonseringen står ikke i forhold til hvor mye tid folk faktisk bruker på internett. Kanalen er ennå ung, og jeg tror vi vil komme til å se at stadig flere bruker internett for å annonsere for varer i tiden som kommer, sier han til TV 2 Nettavisen.

Brunvoll tror økningen skyldes at stadig flere kunder ser at nettannonsering gir resultater:

- Etablerte kunder øker nettreklamebudsjettene, og samtidig ser vi at nye annonsører kommer til, sier Brunvoll.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere