6 tips til smart trening

Vet du ikke hvordan du optimalt gjennomfører treningsøktene dine? Du trenger ikke trene mye, men vi anbefaler deg å trene smart.

20.09.04 12:13

Hvordan nå dine mål?
Dine treningsmål bestemmer hvordan du skal legge opp treningen. Vet du ikke hvordan du optimalt gjennomfører treningsøktene dine, har Personlige Trenere på treningssentrene svaret. Du trenger ikke trene mye, men vi anbefaler deg å trene smart.

En personlig trener sørger for at du når dine mål, blant annet gjennom å følge noen av de grunnleggende treningsprinsippene. Treningsprinsippene er viktige styringsmidler i treningsarbeidet.

1. Prinsippet om individuell og helhetlig stimulering
Alle mennesker er forskjellige, og det er ikke slik at en måte å trene på er riktig for alle. Alle trenger individuelt tilpassede treningsprogram. Med en egen personlig trener, får du skreddersydd trening og en personlig trener sørger for at du når dine treningsmål. Motivasjon er viktig, og en av personlig trener sine viktigste oppgaver er å sørge for at du blir motivert til å ta i nok til at dere sammen når dine prestasjonsmål.

Treningen skal være allsidig slik at prosessen påvirker hele personligheten. Et sentralt treningsmål er å påvirke og stimulere både fysiske og psykiske egenskaper.

Alle undersøkelser viser at det er stor sammenheng mellom fysisk og psykisk velvære. Følelsen etter å ha gjennomført en skikkelig treningsøkt, er vanligvis positiv. En personlig trener hjelper med å finne en aktivitet du liker, slik at du får en fin følelse og opplevelse også under trenings økten.

2. Spesifikk trening
Du blir god på det du trener på. All trening er spesifikk. Ønsker du å bli en god syklist, må du sykle mye. Ønsker du å bli sterkere, må treningen legges opp slik at du stimulerer muskulaturen hensiktsmessig i forhold til målsetning. En personlig trener legger opp treningen slik at du best når dine mål.

3. Prinsippet om variasjon
Ensformig trening virker negativt både fysisk og psykisk. Man stagnerer fysisk, og det oppleves " dørgene" kjedelig. Det er sjelden motiverende å trene uten å se fremgang.

Det er nesten uendelig mange måter å trene på. Har du prøvd å variere øvelser, variere antall runder og repetisjoner, trene enkelte deler av kroppen under en treningsøkt, trene antagonister og synergister under samme trening? En personlig trener har svaret.

4. Prinsippet om belastning og tilpasning
Har man aldri trent før, eller det er lenge siden sist, bør du bruke tid før du påfører kroppen store belastninger. Kroppen din er svært tilpasning dyktig, men likevel må den få litt tid på seg for å venne seg til de nye belastningene. For mye trening på for kort tid fører til skader eller gir deg overtrening symptomer.

Som en treningsprogresjon er det viktig å øke varigheten før intensiteten. Høy intensitet påfører kroppen betydelig mer belastning enn trening med lav intensitet. Tren smart!

5. Prinsippet om progresjon
Når man lager treningsplaner er det viktig at man både har en kortsiktig og en langsiktig treningsplan. Ting tar tid, og kroppen trenger tid på å tilpasse seg ny belastning. En treningsplan med utgangspunkt i de opplysningene du har gitt til din Personlige Trener, sikrer at du får en tilpasset treningspåvirkning.

6. Prinsippet om kontroll
Den løpende vurdering av hvordan treningen påvirker en bør skje på bakgrunn av testing, observasjoner og analyser. En personlig trener sørger for at du får den nødvendige oppfølgingen gjennom å evaluere treningen, revurdere treningsarbeidet, og til slutt tilpasse treningen for optimale resultater.

Relaterte artikler fra Klikk.no:
De 10 mest kjente treningsfeilene
15 tips for deg som ønsker trene
MindBody: Et mentalt energikick!
Tren styrke, gå ned i vekt
Slik trener du mer effektivt

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.