RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

7 veier til kalorikutt

Foto: Crestock
Følg idrettsfysiologens enkle tips

På nettstedet Personlig trening gir idrettsfysiolog Ina Garthe deg råd til hvordan du forbrenner mer energi, og hvordan du enkelt kan redusere kalorier i maten.

Reis deg opp
I snitt forbrenner du ca 100 kalorier i timen ved å sitte stille (avhengig av kroppsstørrelse og sammensetning). Hvis du står, forbrenner du 140. Som bonus får du bedre holdning og du avlaster ryggen

LES OGSÅ:Reguler vekten med trening

Sov godt
For lite søvn kan – i følge en studie publisert i tidsskriftet ”The Lancet” føre til vektøkning. For lite søvn øker produksjonen av stresshormonet kortisol, noe som påvirker appetitten. Desto mer strekkhormon, jo mer sulten blir du, og du får spesielt lyst på søtsaker.

LES OGSÅ: Hvorfor gir ikke treningen resultat?

Bestill to forretter
Hvis du skal spise ute, kan du bestille to forretter, i stedet for en forrett og en hovedrett. En undersøkelse foretatt ved University of North Carolina viser at gjennomsnittsburgeren i dag er 23 prosent større enn den var i 1977 og at brusflaskene er ½ liter, ikke 33 cl som de var tidligere.

Ved å bestille to forretter holder du omgangskretsen med selskap, samtidig som du passer figuren.

Start med en salat
Start måltidet med en salat eller suppe. Da spiser du mindre etterpå. En undersøkelse fra Pennsylvania State University viser at du spiser i snitt 10 prosent færre kalorier i løpet av en hel dag, hvis du starter måltidet med salat.

LES OGSÅ:Hvor usunn er ferdigdesserten?

Bruk gaffel i dressingen
Hvis du ikke kan leve uten dressing til salaten, så kan du ta dressing i en liten bolle ved siden av. Stikk gaffelen i dressingen i stedet for å helde den over salaten. Da sparer du mange kalorier. Samtidig finnes det mange kalorifattige varianter du kan bruke i det daglige.

Luft mobilen
Neste gang noen ringer deg, reis deg opp og ta samtalen ute. Enkelte samtaler kan ta opptil en time, og du kan like gjerne benytte tiden til en spasertur. Telefonmøter og andre møter er supert å kombinere med en tur, vi blir faktisk mer kreative på den måten!

LES OGSÅ:Beste og verste take away

Knekk en nøtt
Legg inn mellommåltider slik at du ikke opparbeider en sultfølelse som gjør at du overspiser til måltidene. 5-10 nøtter, en frukt, yoghurt med cottagecheese, smoothie eller knekkebrød med proteinrikt pålegg er noen eksempler på sunne mellommåltider.

(Kilde: Personligtrening.no)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere