RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

70 golfbager kastet av flyet

Foto: Svein Bratthammer (Privat)
Sist oppdatert:
Golfturen til Tyrkia manglet noe av det mest essensielle.

Over to måneder før avreise hadde en gruppe på 45 golfere bestilt tur med Norwegian til Antalya. De hadde lagt inn bestilling med tilhørende spesialbagasje, men golfutstyret kom aldri med på ferieturen.

Sjekk bagasjereglene nederst i saken.

På flyet fikk de beskjed om at det var tekniske problemer, men da Norwegian-flyet landet i Tyrkia sto rundt 70 golfbager igjen i Norge.

- Vi var 45 som skulle på golfskole med Ola Akselson Golfreise, i tillegg var det en del andre passasjerer som reiste ned for å spille golf, forteller golfer Svein Bratthammer til Nettavisen.

Han mener Norwegian burde stoppet bookingen da vekt av personer og bagasje nærmet seg maksimum for flyet som skulle brukes.

Tenker sikkerhet

Informasjonsansvarlig, Åsa Larsson, opplyser at flyselskapet ikke alltid vet hvor mye bagasje folk tar med seg.

- Vi i Norwegian har ingen garanti for at folk holder seg innenfor vektgrensen. I dette tilfellet syntes ikke pilotene det var forsvarlig å fly med så tung bagasje. Å få passasjerene trygt fram til destinasjonen er en større prioritering enn å få med alt golfutstyret, sier hun til Aftenbladet.

- Jeg skjønner godt sikkerhetsaspektet, men reagerer på måten dette er gjort på. Jeg finner det underlig at de tar ut alle golfbagene og to barnevogner. Dette blir over ett tonn last, og de kan ikke skylde på overvekt i henhold til det som er forhåndsbestilt. Dette burde være en enkel sak i 2010, mener Bratthammer.

Han presiserer også at dette ikke hadde vært et stort problem om ikke det var så mange som trengte låne utstyr samtidig og på samme sted.

- Problemet for 70 golfspillere er å få tak i nok utstyr, slik at de kan spille golf, som hensikten med turen var.

- Hadde flykapteinen opplyst før avgang at golfbagene ikke ble med, vil jeg anta at 15 til 20 personer ville blitt hjemme. Spesielt de som skulle på en 3 dager lang golftur.

Bratthammer berømmer golfarrangøren for at det ordnet seg for de fleste av golferne. Gode kontakter gjorde at golfturen ikke ble en fiasko.

Forsinkelse

  • Blir bagasjen forsinket mer enn fire timer har du rett til erstatning.
  • Det normale er at reiseforsikringen gir deg rett til erstatning på inntil 2500 kroner. Dette er så godt som likt mellom reiseforsikringene. Her er det bare å sjekke med ditt forsikringsselskap.
  • Du må spare på kvitteringene til kjøp av klær og toalettsaker. Det du kjøper må være naturlig ut fra det reisemålet du er på. Det er ikke fritt frem for å kjøpe hva du vil.
  • Hvor lang forsinkelsen er betyr også noe - også hvor du drar. Det er ikke nødvendig å kjøpe så mye klær hvis forsinkelsen er på seks timer, mot å ikke få bagasjen frem i det hele tatt. Det du kjøper må du også ha bruk for på bestemmelsesstedet.
  • Du må også få dokumentasjon på at bagasjen er forsinket (PIR-rapport). Dette skaffer du deg på flyplassen. Uten dokumentasjon vil du ikke få utbetalt forsikringsummen.
  • På hjemreise gis det ikke kompensasjon for forsinket bagasje. Da regner forsikringsselskapet med at du ikke får ekstra kostnader på grunn av forsinkelsen.

På Norwegians nettsider står det følgende om forsinket bagasje:

«Norwegian beklager dersom din bagasje er forsinket etter reisen med oss. Ved bagasjeforsinkelser forsøker vi etter beste evne å lokalisere bagasjen og ettersende denne til oppgitt adresse. Det er viktig at våre representanter på flyplassen du ankom får din adresse, telefonnummer og beskrivelse av den savnede bagasjen. Du vil da motta en kvittering av rapporten (Property Irregularity Report), denne må du ta godt vare på. Der har du referansenummeret på din etterlysning og hvis du senere skal søke erstatning må denne vedlegges kravet i original.

Hvis du ønsker å sjekke om bagasjen er ankommet flyplassen eller sjekke at informasjonen i rapporten er korrekt kan du sjekke det her.Våre representanter på flyplassen vil kontakte deg umiddelbart når bagasjen er klar for lokal levering eller hvis de behøver ytterligere informasjon. Våre representanter på ankomst flyplassen har ansvaret for søket etter bagasjen de første fem dagene, hvis du ønsker å kontakte flyplassen står telefonnummeret også på etterlysningsrapporten.

Norwegian er tilknyttet det verdensomspennende bagasjesporings systemet World Tracer, det knytter oss til de fleste flyselskaper verden over. Hvis bagasjen din ikke er lokalisert etter fem dager vil ansvaret for etterlysningen overtas av Norwegians hovedkontor. Vi ønsker da litt mer detaljert informasjon om utseendet og innholdet i bagasjen slik at vi kan foreta et utvidet søk i World Tracer.

Norwegian sin erstatningsplikt er begrenset i henhold til Montreal-konvensjonen og Norsk Luftfartslov og vi anbefaler at du melder fra om bagasje uregelmessigheter til ditt forsikringsselskap. De vil således søke regress hos flyselskapet.»

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere