*Nettavisen* Nyheter.

72 fot med luksus

Rask, dyr og direkte deilig - se den nye sommerdrømmen.

01.02.08 14:43

Pershing er den italienske Feretti-gruppens fartsfylte gren, og på den nylig avholdte messa Boot 2008 i Düsseldorf viste de en av årets nyheter.

Pershing-båtene finnes i ulike størrelser fra 46 til 115 fot, men det er Pershing 72, 90 og 115 som for alvor strekker fantasien mot hva som må til for en særdeles vellykket dag på fjorden.

Ferske båtnyheter hver dag: Sjekk Kastloss.no

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Pershing

Med to store MTU-motorer på drøyt 1800 hk hver, koblet til riktig barske overflatedrev fra Arneson, er Pershing 72 god for 45 knop.

I denne båtklassen gjør produsentene fornuftig nok kundene oppmerksomme på at mengden du drasser på påvirker prestasjonene. Så 45 knop er du bare garantert med 1/3 av maksimal nyttelast om bord.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Pershing

Forskjellen er nemlig betydelig: 43,4 tonn tomvekt mot 51,5 tonn ved full last. Ikke overraskende utgjør drivstoffkapasiteten på 4500 liter den mest betydelige forskjellen. De 16 personene du kan ta med deg om bord, teller på langt nær like mye.

Det kniper heller ikke på plass og luksus om en dagstur byttes ut med en overnattingstur. Du og gjestene kan boltre dere i en stor cockpit med skyvetak – det bakre cockpitvinduet forsvinner om ønskelig ned i gulvet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Pershing

Alt om båt: Kastloss.no

I tillegg kan hardtop-taket forlenges, slik at uteplassen blir bedre værbeskyttet. Og i de strøk Pershing-eierne ferdes, er det nok stekende sol vi snakker om.

Under dekk er det tre sovelugarer med separate toalettrom. Ferretti har gjort store sidevinduer i eierkabinen til standardvare på mange av sine båter, men Pershing 72 er den første båten hos dette merket med en slik løsning.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Pershing

Og for å sette en spiss på det hele, har Poltrona Frau – det kjente italienske luksusmerket for møbler – hatt en myndig hånd med i laget under utformingen av interiøret og detaljene i det.

Denne saken er hentet fra Kastloss.no.

Flere båtartikler finner du i Nettavisens båtmagasin.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag