RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

9 øvelser for et bedre sexliv!

Alla yogaformer som inneholder en kombinasjon av pust, fysiske bevegelser, avspenning og meditasjon gjør underverker for sexlivet. Enkelt og effektivt – yoga deg til bedre sex!

"Sex" grunner til å gjøre yogaøvelser:
-
Du får en sterk og smidig kropp.
- Du blir bevisst kroppen din og hva den liker.
- Du får økt følsomhet i kjønnsorganene.
- Du får en bedre selvfølelse.
- Du blir mer avslappet og tør å slippe kontrollen.
- Du blir mer tilstedeværende.

9 enkle øvelser for et bedre sexliv

Her er noen øvelser som er bra for sexlivet, og som dessuten gir deg mer energi, bedre pust og smidighet.

Dette er hverdagsyoga som passer for alle, ingen rare krumspring - enkle øvelser som du lett kan gjøre hjemme, alene eller sammen med partneren din:

1. Bueskytteren

Gjør følgende:
Stå med føttene i litt mer enn skulderbredde, med tærne pekende fremover. Vri din høyre fot til høyre og flytt venstre for 10-15 cm til venstre. Bøy ditt høyre kne så ditt høyre lår er nesten paralellt med gulvet. Bøy din venstre arm så venstre hånd er nær ditt venstre øre, med knytt neve. Hold øyenen åpne og se rett fremover. Ta dype åndedrag i 1-3 minutter, pust deretter inn og kom forsiktig ut av stillingen og bytt siden. Slapp av og stå stille i 1 minutt.

Bra for:
Nervene dine. I denne stillingen setter du deg selv under positivt press for å frigjøre dypere stress som et aktivt liv medfører. Øvelsen stimulerer flyten av sexenergien, hjertet og utstrålingen.

2. Frosken

Gjør følgende:
Sitt ned på huk så hælene dine trykker mot hverandre. Hold armene dine mellom knærne og fingertuppene på gulvet. Hodet ditt er rett opp. Når du puster inn strekk bena og senk hodet. Når du puster ut går du tilbake til utgangsstillingen. Hold albuene dine rett under øvelsen. Gjør øvelsen 26 ganger.

Bra for:
Stimulerer flyten av sexenergi, bakre lårmuskulatur, hjertet og pusten.

3. Sommerfuglen

Gjør følgende:
Sitt i lett skredderstilling men med fotsålene mot hverandre. Hold om føttene med begge hendene. La knærne gynge opp og ned. Pust i dype åndedrag.

Bra for:
Strekker ut isjasnerven (samme sak som sexnerven i yoga).

4. Kråken

Gjør følgende:
Sitt på huk med hele fotsålen i gulvet. Hold ryggraden rett og prøv å få tærne rett fremover.

Bra for:
Balanserer energien i bekkenet og setter i gang sirkulasjonen i hoftene og de nedre tarmene.

5. Sølibat

Gjør følgende:
Sett deg på huk mellom knærne dine (om du har problemer med knærne, legg en pute under baken). Pust inn og press opp ca. 10 cm, pust ut og kom ned i sittende stilling igjen. Pust fort.

Bra for:
Øker blodsirkulasjonen i underlivet.

6. Benløft

Gjør følgende:
Ligg på ryggen med føttene sammen. Pust inn og løft bena i 90 graders vinkel. Knip hele bekkenbunnen, hold pusten og dra inn magen. Når du puster ut senker du bena og slapper av i bekkenbunnen og magen. Ved menstruasjon ta lange, dype åndedrag.

Bra for:
Øker blodsirkulasjonen i underlivet. Knipeøvelsen gjør at sexenergien beveger seg oppover og gir massasje til prostatakjertelen.

7. Kobraen

Gjør følgende:
Ligg på magen med håndflatene mot gulvet under skuldrene. Hold hælene sammen og ha fotsålene oppover. Pust inn og inta kobrastillingen, bøy ryggraden virvel for virvel til ryggraden er strukket med albuene rette. Fortsett med lange, dype åndedrag.

Bra for:
Styrker nedre del av ryggen og balanserer energiflyten i bekkenet.

8. Hofteløft

Gjør følgende:
Ligg på ryggen. Bøy knærne og sett føttene på gulvet. Hold i anklene eller legg hendene i siden med håndflatene ned. Pust inn og press hoftene opp. Pust ut og senk hoftene igjen. Gjør øvelsen 26 ganger.

Bra for:
Stimulerer hele bekkenet inkludert kjønnsorganene og hjertet.

9. Sat-Kriya

Gjør følgende:
Sitt på hælene. Strekk armene opp så overarmene dine trykker mot ørene. Fingrene dine er foldet med pekefingrene pekende opp. Si lyden "sat" når du drar inn navlen, si lyden " nam" når du slapper av i navlen. Ved menstruasjon ta lange, dype åndedrag. Fortsett i tre minutter og hvil deretter på ryggen.

Bra for:
Masserer de indre organenen, hjelper hjertet og frigjør energi som ligger blokkert i bekkenet.

Hvilken yoga skal jeg velge?
Kundalini kalles den yogaformen vi har gått gjennom i denne artikkelen. Det er en hverdagsyoga som passer til alle mennesker. Kundalini inneholder ingen rare sirkuskunster. Her jobber man med enkle øvelser som gir energi, bedre pust og smidighet.

Andre yogaformer som er fysiske og som er bra for sexlivet er Hatha yoga (den vanligste yogaformen) og Ashtanga yoga (sex-iconet Madonnas favoritt). Disse yogaformene passer for alle. Det kan kjennes litt tøft i begynnelsen når man er stiv og øvelsene er uvante. Men øvelse gjør mester og du kommer fort inn i det!

Hvor ofte skal jeg trene?
Det beste er å gå fast minst en gang i uken. Deretter kan man alltid trene yoga på egen hånd i hverdagen. Det finnes mange øvelser som verken er særskilt avanserte eller krevende, men som gir en dypere effekt.

Derfor er yoga bra for sexlivet ditt:
- Bedre pust
- Økt smidighet
- Mer lyst
- Mer tålmodighet
- Økt tilstedeværelse

Kilde: Maria Lindelöf, "Att må dåligt är en bra början " av Bengt Stern, Förlaget Mullingstorp (2000), "Sexuality and Spirituality" av Yogi Bhajanm, Yoga Technology Press (89).

Relaterte linker fra Klikk.no:
Lær deg Yoga
Yoga grunnøvelse: Solhilsen
MindBody - trening for kropp og sjel
Stress ned med Aromaterapi
Bedre sex med erotisk massasje
Test din seksuelle potens

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere