Gå til sidens hovedinnhold

- 90 prosent kjøper feil sykkel

Ifølge daglig leder på Oslo Sykkelverksted, Bjørn Melgård, lurer vi oss selv.

OSLO (Nettavisen): - Folk kommer inn og sier at de skal sykle i skog og mark. Men det blir som oftest et par turer, og asfalt resten av året, sier Melgård til Nettavisen.

For alle skal gjerne ha «off road»-sykler. Det vil si en sykkel med tykkere hjul som egner seg godt ute i terrenget. I tillegg har den nokså liten ramme.

- Sannheten er bare den at folk er sjelden i terrenget. De sykler på asfalt. Da er en hybridsykkel bedre, og trenden viser at hybriden blir mer og mer populær. Vi selger like mye av den om dagen, forteller han.

En hybridsykkel har smalere dekk enn hva «off road»- sykkelen har, samt glattere og flatere gummi.

- I tillegg er sete og ratt justert på en måte som gjør den mer behagelig for ryggen. Du får en bedre sittestilling, tilføyer kollega Stig Moen.

Han har selv en hybrid og er storfornøyd. Melgård forteller at Moen har rett når det gjelder ryggvennlighet.

- Hybriden er rett og slett bedre for ryggen når du sykler på asfalt, påpeker han.

På den andre siden anbefaler han «off road» om du ønsker en helårssykkel, da «off road» er bedre på snøføre.

En sykkel brukt på snøføre krever hyppigere overhalling, da denne utsettes for større slitasje.

Noe kan du gjøre selv
- Det absolutt alle bør klare er å smøre kjede, samt holde sykkelen sin ren, understreker Melgård.

Gjør du dette vil sykkelen din være i god stand lenger.

- I tillegg kan folk sjekke om bremsevaieren glir som den skal. Er den i orden skal den gli lett og fint.

Gjør den ikke det kan du eksempelvis sende sykkelen til et sykkelverksted hvor fikser de problemet for deg. Men smør deg med litt tålmodighet. Tiden etter påske er høytid for sykkelreparatørene.

- Nå om dagen har vi timebestilling. Det gjør vi vanligvis ikke, men er nødt i disse dager. Neste ledige time er om fire dager, forteller Melgård.

Han opplyser at sykkelinteressen i Norge aldri har vært større, og at Tour de France har mye av skylden.

- Økende mediedekning av sykkelsporten har satt turinteressen i høygir, sier han.

I tillegg tror Melgård miljø og kroppsfiksering spiller sin rolle.

- Folk vil være godt trent og se bra ut. Dessuten lever vi i miljøbevisste tider. Stadig flere tar sykkelen til jobben fremfor bilen, forteller han.

Tidligere proffsyklist, og nåværende konsulent i Totalconsult trening, Mads Kaggestad, sier til Nettavisen at sykling er en optimal måte å komme i form på.

- Sykling er bra for helsa fordi det er en skånsom øvelse for knær og hofter, understreker han.

Bruk minst 2000 kroner
Spørsmålet når du går til innkjøp av en sykkel vil alltid være hvilket prisnivå en skal satse på.

- Billig blir dårlig, påpeker Melgård.

Altså er en billig sykkel en dårlig investering. Han anbefaler å bruke mellom 2000-3000 kroner. Da får du et ok produkt ifølge Melgård.

- Bruker du derimot 5000 kroner får du en god sykkel, lover han.

Sjefen selv forteller at folk flest er veldig opptatt av å kjøpe kjente merker. Ola nordmann er visstnok av den skeptiske sorten.

- Som hovedregel kan du tenke at kvalitet ofte er knyttet opp mot pris, og ikke merke. Eksempelvis er det tyske merket Univega veldig godt, forteller han.

Undertegnede kaster et blikk rundt i butikken. I utstillingen står en svart og hvit retrosykkel med påskriften «RBK: Gull-Cruiser» (Rosenborg Ballklub).

- Selger dere mange av denne i Oslo?

- Jeg har ikke solgt en eneste én, svarer Melgård.

Reklame

Har vært utsolgt i 14 år: Nå er superutgaven her