*Nettavisen* Nyheter.

Å følge skiltet er en tabbe: Du må betale dobbelt så mye bompenger, veien er lenger og tar lengre tid

- Ingen planer om å gjøre om skiltingen, sier Vegvesenet.

30.01.20 08:22

«Han tar sjansen på at UP har avspasert i kveld
Han må opp te Bodø før det e for seint
Gjennom Østfold bruke han gasspedal'n
Som e det liv det gjeld
Det han kjøre mot e no som itj kan vent
Han kjøre E6, den strakast vei'n»

Dette synger DDE i det som må være Norges mest kjente sang om infrastruktur.

Og hele premisset for sangen er feil.

Veldig mye lengre

E6 er verken den «strakaste» eller raskeste veien gjennom Norge. Det er spesielt etappen mellom Oslo og Trondheim der du for all del ikke må følge skiltingen.

Strakeste vei er nesten 40 kilometer kortere, 45 minutter raskere - og sparer deg for betydelig mengder bompenger ved å holde deg unna E6.

Likevel er det E6 skiltene langs veien forteller at du skal følge. Det er politisk bestemt at E6 er hovedveien. Derfor sier skiltene at du skal kjøre rett frem, når korteste vei til målet er til venstre.

Klikk på bildet for å forstørre. Skal du kjøre til Oslo fra Trondheim, er det å følge skiltingen en dårlig idé.

Skal du kjøre mellom Oslo og Trondheim, er det å følge skiltingen en dårlig idé. Foto: (Nettavisen)

E6 er en dobbel omvei - anses likevel som hovedveien

Problemet med E6 er at veien er lagt i en stor S-kurve:

Reiser du nordover fra Oslo trekkes du først langt østover, før du runder Mjøsa på østsiden. Herifra fortsetter turen markant nord-vest. Du krysser Mjøas fra øst til vest, og forsetter gjennom Gudbrandsdalen opp til Dombås.

Her snur veien mark nord-øst over Dovre og videre til Trondheim.

Klikk på bildet for å forstørre. Statens vegvesen anbefaler en av de to rutene til venstre. E6 er som en stor S-kurve.

Statens vegvesen anbefaler en av de to rutene til venstre. E6 er som en stor S-kurve.

At E6 er en omvei er ingen hemmelighet. Spør du Statens vegvesens egen ruteplanlegger, kommer det å følge E6 som et alternativ hvis du skal mellom hovedstaden og trønderstaden.

I stedet anbefaler Vegvesenet at du tar «innersvingen» i søndre eller nordlige del av S-kurven på vei oppover

  • Rv 3 gjennom Østerdalen kutter avstanden med 40 kilometer, til 495 kilometer. I dette alternativet både starter og avslutter reisen på E6, men i snarveien gjennom Østerdalen ligger hele besparelsen.
  • Vegvesenet anbefaler også å kjøre riksvei 4 ut av Oslo gjennom Gjøvik, hvor du møter E6 ved Mjøsbrua. Turen tar ganske nøyaktig like lang tid, men er 17 kilometer kortere.

Begge rutene har vesentlig lavere bompenger enn å følge E6 hele veien. Riksvei 4-ruten sparer deg for rundt 80 kroners, mens Rv3-ruten er over en hundrelapp billigere.

Samme utfordring fra Bergen til Oslo

En ikke ulik problemstilling vil du møte på om en skal ta turen fra Norges to største byer:

Når du kommer ut av tunnelen som går gjennom Voss, er det skiltet til venstre for å kjøre til Oslo.

Tar du derimot til høyre, får du en 52 kilometer kortere tur til Oslo som går 35 minutter fortere.

- Gjort for å gjøre det enkelt for trafikantene

Når Nettavisen kontakter Statens vegvesen om hvorfor skiltingen er gjort på denne måten, henviser de til uttalelser de kom med til Adresseavisen i 2018.

Her forteller seksjonsleder Kjell Seim at årsaken til at skiltingen langs veiene ikke viser hvordan du kommer deg raskest, kortest og billigst frem, er at det skal være enkelt.

- Vegdirektoratet har fastlagt hva som skal brukes av fjernmål og regionale mål på vegvisningsskilt langs hovedveiene. For E6 er det fastlagt at Trondheim og Oslo skal være slike fjernmål. Fjernmål er noe vi har for å gjøre det enkelt for trafikantene, sier Seim.

- De fleste vet jo at Østerdalen er kortere. E6 er imidlertid en sikrere vei som også er opplevelsesrik. Det er langs E6 at man ønsker at turister og andre skal kjøre, legger han til.

Avviser at det har noe med bompenger å gjøre

De forklarer ellers manglende skilting med at det er satt opp et informasjonsskilt på en rasteplass. Vegvesenet understreker overfor Nettavisen at det ikke er noen planer om å gjøre om på skiltingen av E6 som hovedveg.

De avviser at det har noe å gjøre med at E6 gir betydelig høyere bompengeinntekter.

PS! I DDE-sangen E6 er sjåføren på vei fra Tyskland, via Øresund-brua og skal til Bodø. Den klart raskeste veien dit er å kjøre gjennom Sverige nesten hele strekningen.

PPS! Det finnes en enda kortere rute mellom Oslo og Trondheim, og den går gjennom Tylldalen og videre øst for Rv3 via østsiden av Storsjøen. Denne veien er nesten 2 mil kortere, men tar vesentlig lenger tid å kjøre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag