RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

A-presseavisene sliter med annonsevekst

Sist oppdatert:
Alf Hildrum er fornøyd med å levere det beste økonomiske resultatet i A-pressens historie, men sliter med å få til annonsevekst i avisene.

A-pressen har per tredje kvartal mer enn fordoblet resultatet før skatt sammenlignet med i fjor, fra 46 millioner til 96 millioner kroner, skriver selskapet i en pressemelding.

A-pressen har et driftsresultat på 94 millioner kroner, mens konsernet driftsinntekter- og kostnader er på nivå med fjorårets.

Et større resultatbidrag fra tilknyttede selskap, samt et bedre finansresultat forklarer konsernets kraftige resultatøkning.

- Vi er godt fornøyd med dette resultatet, som er det beste i A-pressens historie, sier konsernsjef Alf Hildrum i meldingen.

Både investeringer i Russland og TV-området i Norge, der A-pressen eier andeler i TV 2 Gruppen, bidrar til veksten. Avisområdet står imidlertid stille, til tross for enkelt lyspunkter.

A-pressen mener at Avisa Nordlands annonsevekst og resultatframgang viser at avissammenslåingen i Bodø har vært vellykket. Opplagsinntektene i A-pressen har økt med 3,7 prosent. og både Bergensavisen og Romerikes Blad har hatt opplagsframgang, men på annonsesiden er det mørkere.

Rubrikktjenesten Zett er et av mottiltakene som A-pressen gjør (sammen med konkurrenten Orkla Media) for å prøve å beholde annonseinntekter i lokalpressen. Alle som annonserer på nett-tjenesten Zett.no må nemlig også annonsere i papirutgavene.

- Vi er mindre fornøyd med annonseutviklingen som fortsatt ikke viser vekst for avisområdet, noe som betyr at det først og fremst er det omfattende produktivitetsarbeidet i bedriftene som skaper resultatene, sier Hildrum.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere