*Nettavisen* Nyheter.

A-pressen bedrer tross flatt salg

Kostnadskutt, eierandelen i TV2 og lavere rentekostnader gir solid resultatfremgang i mediekonsernet A-pressen, selv om omsetningen bare øker marginalt. Selskapet oppjusterer utsiktene for hele året

19.05.08 01:07

A-pressen, som er i ferd med å bli tatt av børs, fikk et resultat før skatt i andre kvartal på 81,6 millioner kroner, mot 50,9 samme kvartal i fjor.



Omsetningen økte marginalt fra 634 til 636 millioner kroner, mens driftsresultatet økte fra 49 til 58 millioner kroner.



Driften er altså bedret primært på grunn av kostnadskutt. I resultat før skatt er det først og fremst et mye bedre resultat i deleide TV2, som er ført som tilknyttet selskap, som trekker opp.



I tillegg er finanskostnadene lavere.



A-pressens aviser sliter imidlertid på annonsesiden, og har en tilbakegang i annonseinntektene på 0,1 prosent, mens bransjeforeningen Mediebedriftenes Landsforening melder mo en økning i annonsevolum på 2,6 prosent i første halvår.



- Økningen kommer i overveiende grad som følge av oppsving i eiendomsannonseringen. Dette slår i mindre grad ut for A-pressens lokalaviser, som har et relativt lite omfang av eiendomsannonsering sammenlignet med de større regionavisene, heter det i kvartalsrapporten.



- Samlet vil A-pressens virksomheter få svært liten omsetningsvekst i 2003, heter det.



- Driftsresultatet andre halvår vil bli negativt påvirket av fortsatt svake resultater i lokal-tv og prosjektkostnader knyttet til to nye trykkerier i Russland. Likevel blir A-pressens samlede resultat i 2003 bedre enn tidligere varslet og forventes opp mot resultatet i 2002, heter det.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.