Gå til sidens hovedinnhold

Å velge miljøvennlige reisealternativer koster flesk - fly slår tog ned i støvlene

– Togene går fryktelig treigt, sjelden og koster mye, sier Kristoffer Robin (MDG).

Hvis man bor i Oslo-området og skulle få lyst til å ta seg en tur til to av Norges største byer, Trondheim eller Bergen er mulighetene mange. Ønsker man å avlegge et så lite klimaavtrykk som mulig på veien, kan det gå utover lommeboka – og tidsskjema.

Ifølge Framtiden i våre henders oversikt slipper man ut 340 gram CO2 per kilometer fordelt på hver passasjer ved en innenlandsflyvning.

Ved en togreise anslår de at klimaavtrykk er 91 gram CO2 per passasjer per kilometer.

Les også: Ekstreme prisforskjeller på kollektivtransport i norske storbyer: – Det er ikke rettferdig

Tog vs. fly

Skal du kjøpe togbillett fra Oslo til Bergen samme dag som du skal reise, må du mest sannsynlig ut med 923 kroner. Billigste billett tilgjengelig fredag koster 1.129 kroner.

Er man tidlig ute og planlegger en reise med tog, kan man slippe unna med å betale mye mindre, men utfra det Nettavisen kan se, må man minst bestille billetter to uker i forveien for å få de billigste billettene.

Uansett, det billettprisene har til felles er at de som regel er mye dyrere enn hva det koster for en flybillett til Bergen.

Skal man fly fra Bergen og tar en rask kikk på de ulike avgangene, kan man hver dag komme seg til vestlandshovedstaden for mellom 299 kroner og 399 kroner. Det samme gjelder hvis man skal tilbake til Oslo igjen fra Bergen.

I tillegg til at flyreisen er mye billigere sparer man også tid. Toget bruker seks timer og 51 minutter på reisen, mens et fly bruker en snau time.

Det samme gjelder for Trondheim

Skal man reise med tog til Trondheim fra Oslo går de billigste billettene for 399 kroner, men da er du heldig. Langt fra alle dager vil man kunne kjøpe så billige togbilletter til bartebyen, og ofte er det da snakk om nattog.

Det er heller ikke sikkert at toget går direkte fra der du går på – til endestasjonen. Som regel må man stige av toget på Lillehammer for så å enten ta et annet tog videre, eller buss. Får man billetter til direktetog til Trondheim tar reisen seks timer og 49 minutter. Må du bytte til buss på Lillehammer tar turen syv timer og 36 minutter.

Skal man fly til Trondheim fra Oslo er det samme regla som gjelder. Hver dag kan man stort sett fly for 299 kroner. Turen tar 55 minutter.

Les også: Hareide åpner for nattog til København

Til Stavanger

Go Ahead Nordic har ansvaret for togtilbudet på strekningen Oslo-Stavanger. Skulle man få lyst på en togtur til oljebyen må man betale 1.119 kroner hvis man bestiller togbilletten samme dag eller dagen før man reiser, utfra det Nettavisen kan se. Til helgen er togbilletten noe billigere, men det er kun tilgjengelig billetter for to avganger.

Neste uke igjen koster de billigste billettene 729 kroner, med mindre man tar nattoget. Da koster det 449 kroner.

Togturen fra Oslo til Stavanger tar nesten åtte timer, litt avhengig av hvilken avgang man tar. Nattoget bruker en time mer.

Skal man fly til Stavanger ligger de billigste billettene ute for 299 kroner der også.

Et kinderegg

En som reagerer på billettpris-forskjellene er påtroppende stortingsrepresentant for MDG, Kristoffer Robin Haug.

– Det er helt feil. Det burde være enkelt og billig å velge det miljøvennlige alternativet, men det er det dessverre ikke i dag. I dag går togene fryktelig treigt, sjeldent og koster mye, sier Haug og fortsetter:

– I vår alternative nasjonale transportplan bruker vi halvparten av pengene på tog. Da har vi penger til å få ned reisetiden mellom storbyene i Norge, øke antall avganger og kutte prisene - et kinderegg for alle oss som elsker tog!

Vil ha Taxfree-tog

– Bør det bli billigere å ta tog?

– Ja, definitivt. I første omgang ønsker vi å kutte prisene på tog og annen kollektivtransport i hele landet med 20 prosent. Da vil det bli mer attraktivt å velge tog fremfor fly. I tillegg vil vi gjerne flytte taxfree-salget fra flyplassene til utenlandstogene, så får man en ekstra gulrot til for å velge toget når man skal på storbyferie og jobbreiser i Europa, sier han.

Haug legger til at hvis det var opp til MDG ville man innført lavere priser på togbilletter, flere avganger, billigere og flere sovevogner og umiddelbart satt opp nattog til København, Hamburg og Berlin.

Les også: En av tre vil dra på høstferie i år

Vy er ikke enig

Kommunikasjonssjef i Vy, Åge-Christoffer Lundeby sier til Nettavisen at det er mulig å få tak i billige togbilletter til Bergen, men at man må være litt tidlig ute.

– Hvorfor klarer ikke VY å slå flytilbudet på pris på strekningen Oslo - Bergen?

– Det du sier er ikke helt sant. For eksempel ligger det ute billigbilletter hos oss den 17. november til 249 kroner. De billigste flybillettene ligger på 299 kroner. Så vi har billigbilletter, vi også, sier Lundeby til Nettavisen.

– I tillegg er det slik at man ofte ikke skal fra flyplass til flyplass. De billigste billettene går først, og jo tettere opp mot avgang, jo færre billigbilletter er tilgjengelig. Jeg vil si at det absolutt er mulig å reise billig hos oss, sier han.

Lundeby sier også at man ikke må glemme at fordelen med togreisen er at man kommer direkte frem til destinasjonen, uten at man må ta seg til og fra flyplassen.

– Hvorfor skal reisende som har lyst til å reise grønt, betale mer?

– Kostnaden er ikke bare togbillett versus flybillett. Hvis man skal til sentrum så tar man ikke bare trillekofferten sin og går til Gardermoen eller Flesland, sier han.

Les også: Flyr dumper prisene fra start: - Vil vise seg frem

– Det er ikke togprisene som har blitt dyrere

Dag Brekkan er salgsansvarlig i Go Ahead Nordic. Selskapet har ansvaret for Sørlandsbanen, som er den man benytter om man skal til Stavanger.

Han sier til Nettavisen at de under pandemien ikke har benyttet de laveste prisklassene på de mest populære avgangene. Dette fordi restriksjoner har lagt begrensinger på hvor mange passasjerer de kan ha om bord, og at færre har benyttet togtilbudet deres.

– Når vi er tilbake på et mer normalt reisemønster igjen, og de begrensninger som var – er i dag er opphevet, så det vil bli større prisvariasjon, og også lavere priser i perioder, sier Brekkan til Nettavisen.

Han påpeker også at det ikke togbillettene som totalt sett har blitt dyrere, men flybillettene som har blitt billigere.

– Så er det kanskje å nevne at tilslutningskostnader til og fra flyplassen også må tas med i regnestykket. Mange benytter også parkering til relativt høye priser. Det er ikke togbillettene som er blitt dyrere, men det er flyprisene som har endret seg på grunn av økt konkurranse i lufta, sier han.

– Prisen på billetten vil variere over tid

De som dekker direkte-toglinjen fra Oslo til Trondheim er SJ Norge. Markeds- og kommunikasjonsansvarlig Hilde Lyng sier til Nettavisen at deres billettpriser er regulert, men at de også tilbyr rimeligere billetter.

– Prisen på billetten vil variere over tid, ut ifra hvilke kampanjer vi tilbyr og tilgjengelighet på en gitt avgang. Den laveste prisen som er mulig å oppnå er 199 kroner, uavhengig av hvor langt kunden skal reise, sier Lyng til Nettavisen.