RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

ACNielsen registrerer kjempevekst

Sist oppdatert:
Reklamemarkedet er virkelig i ferd med å ta av, skal man tro ACNielsens reklamestatistikk.

Ringnes var største annonsør i mai.Annonseomsetningen i mai endte på i underkant av 1,4 milliarder kroner brutto, noe som er en økning på hele 21 prosent hvis man sammenligner med samme måned i fjor. Dermed er reklamemarkedet i ferd med å ta av, hvis man skal tro ACNielsens tall.

Ifølge Reklamestatistikken opplever alle kanaler unntatt kino en prosentvis økning denne måneden. Særlig er økningen i plakatannonseringen stor, med en vekst på hele 37 prosent i forhold til mai i fjor. For avis er økningen påvirket av at det er gjort endringer i rutinene for registrering av annonser, noe som påvirker avistallene i positiv retning. Avisene får også et ekstra løft i og med at flertallet ble tatt ut i streik i ni dager i mai i fjor.

Disse endringene fører til at TV har tapt 0,9 prosentandeler til avis i mai. De andre kanalene har relativt stabile andeler sammenlignet med fjoråret.

Det var Ringnes som var landets største annonsør i mai. Bryggeriet raste forbi Lilleborg Dagligvare med en økning på hele 111prosent sammenlignet med mai 2002. Lilleborg Dagligvare og L'Oreal Norge innehar de to neste plassene med en økning på henholdsvis 45 prosent og 55 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Så langt i år er det, som normalt, Lilleborg Dagligvare som er landets største annonsør, med en økning i annonseringen på 34 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. L'Oreal Norge er landets nest største annonsør, med en økning i annonseringen på 37 prosent. Harald A. Møller er tredje største annonsør hittil i år, med en reduksjon i annonseringen på 2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Alle tall bygger på bruttoannonsepriser og det er ikke tatt hensyn til eventuelle rabatter og lignende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere