RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Advarer mot avisenes lesertall

Sist oppdatert:
Direktør Terje Vold i Carat Media & Research advarer annonsørene mot å legge for stor vekt på lesertallene. Problemet er bare at avisene bruker tallene rått overfor sine kunder
Mens Finansavisens bakside igjen raljerer over Dagens Næringslivs og konkurrentenes lesertall, er situasjonen langt mer alvorlig. Spørsmålet er nemlig om avisenes lesertall, som brukes som grunnlag for å lokke annonsørene, er riktig.

Norsk Gallup og MMI har lagt frem helt forskjellige lesertall for landets aviser. Nå sier direktør Terje Vold i Carat Media & Research at annonsørene ikke må legge for stor vekt på disse tallene, skriver iMarkedets søsterpublikasjon Propaganda.

- Dette er jo egentlig helt for jævlig, sier Vold. Lesertallene legges til grunn når man regner ut annonsørenes kostnader for å nå lesere, såkalt cost per thousand. For Dagens Næringsliv er forskjellen i lesertallene mellom MMI og Gallup på over 20 prosent. I praksis blir det dermed en rabatt på over 20 prosent å nå en DN-leser om MMI-tallene legges til grunn. (Det er Gallup som leverer de offisielle tallene).

Les mer om denne saken på Propaganda: Advarer mot lesertall

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere