Gå til sidens hovedinnhold

Advarer mot bruk av elektrisk sparkesykkel i utlandet

Pleier du å leie el-sparkesykkel? Gjør du dette i utlandet kan det være ekstra risikabelt.

2018 var året elektriske sparkesykler poppet opp på hvert eneste gatehjørne i større byer i Norge, spesielt i Oslo.

Det ene selskapet etter det andre lanserte el-sparkesykler i forskjellige farger. Leien betaler du via en app, så er det bare å suse avgårde.

Sparkesyklene er elsket av brukerne og hatet av mange andre. Mange irriterer seg over uforsiktig kjøring og el-sparkesykler som parkeres midt på fortauet.

187 skader i Oslo

Flere har advart mot bruken av dem og det rapporteres om en rekke ulykker hvor el-sparkesykler er involvert.

De tre siste månedene har totalt 187 personer er blitt skadd etter fall med elektrisk sparkesykkel i Oslo. Fra mai til juni økte antall skadde fra 46 til 107, ifølge tall NTB har hentet inn.

Blant alvorlige skader som så langt er meldt i Oslo er det snakk om hodeskade, brudd i hofte, lår, ankel og legg.

Snittalderen på de skadde er 30 år, og det er nesten dobbelt så mange menn (66 prosent) som har skadd seg på elektrisk sparkesykkel som kvinner (34 prosent).

Også i en rekke andre land har det elektriske fremkomstmiddelet spredt seg i rekordfart.

Tidligere i år omkom en mann i Sverige i en ulykke med sparkesykkel.

Da e-sparkesykler ble utplassert i Trondheim tidligere i sommer var kommunen raskt på plass for å vurdere om de skulle fjernes.

Annerledes trafikkbilde

Er du hyppig bruker av el-sparkesyklene eller bare ivrig etter å prøve dem, frister det kanskje å teste dem ut under årets sommerferie. Tryg forsikring advarer derimot mot dette.

- Trafikkbildet kan være helt annerledes enn i Norge. I mange storbyer i Europa er kjørestilen mer aggressiv enn her hjemme og det er større folkemengder i gatene. I tillegg er det andre regler for trafikken. Som kjørende på el-sparkesykkel bør du derfor være ekstra oppmerksom, sier forebyggelsesekspert i Tryg Forsikring, Øyvind Setnes i en pressemelding fra selskapet.

Setnes er klar på at man alltid bør bruke hjelm ved bruk av el-sparkesykkel, noe du trolig ikke har med deg på ferie i utlandet.

Om noe skjer i utlandet bør du også ha en forsikring som gjør at du dekkes ved en eventuell skade.

Les også

Her er elektriske sparkesykler forbudt: 7-åring ble påkjørt og drept av en buss

Forbudt i New York

New York har allerede lagt ned forbud mot syklene. I New York City risikerer man bøter på 500 dollar, ca 4300 kroner, og samtidig få el-sparkesykkelen konfiskert.

I mai i fjor sjokkerte dødsfallet til syv år gamle Shevon Bethea innbyggerne i New York. Den lille gutten ble påkjørt og drept av en buss mens han var ute på sin sparkesykkel i Bronx.

Ingen promillegrense

Mens man mister lappen bare for å sette seg i førersetet på en bil med promille, finnes det ingen lovfestet promillegrense på elsparkesykkel og ståhjuling.

Gjennom en lovendring valgte regjeringen tidligere å sidestille elsparkesykler, Segway, el-rullebrett og andre små elektriske kjøretøy med sykkel.

– Det finnes ingen promillegrense på sykkel. Det er selvfølgelig et krav om at man ikke skal være så påvirket at man er ute av stand til å kjøre trygt. Og dersom man skulle havne i en ulykke, vil man jo kunne tiltales for det, har seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk tidligere sagt til NTB.

Til teoss for manglende pormillegrense bør du alltid holde deg unna alkohol når du kjører el-sparkesykkel.

- Selv med lav promille utgjør du en stor risiko i trafikken. Med 0,2 til 0,5 i promille er risikoen for skade dobbelt så høy. I kombinasjon med et trafikkbilde du ikke kjenner så godt kan dette være svært farlig, sier Setnes i meldingen.

Bråker lite

Elsparkesyklene har god akselerasjon. I tillegg gjør den elektriske motoren at de er vanskelige å høre før de er helt tett på.

Hans Olav Hellesøe, leder av Ulykkesanalysegruppen i Statens Vegvesen råder alle til å ta hensyn og huske på at sparkesyklene kan utgjøre stor kraft.

- Husk at fotgjengere gjerne kan gå flere sammen i bredden, spesielt i sentrum av byene. De gående, ikke minst barn, er ubevisste om at det kan komme noen i høyere fart fra siden eller bakfra. Dessuten hører de gjerne ikke den elektriske motoren i en slik sparkesykkel. Har du da høy fart og lite kontroll kan det fort oppstå ulykker med personskader, påpeker Hellesøe i pressemeldingen.

Kommentarer til denne saken