Gå til sidens hovedinnhold

Advarer mot redusert valgfrihet med rødgrønn regjering: - Vil skru tiden tilbake til gamle løsninger

Rødt og Arbeiderpartiet vil stanse regjeringens konkurranseutsetting av jernbanen.

Norgesferiens popularitet har gjort toget til et nødvendig fremkomstmiddel for flere som ønsker å reise i ferien.

Etter at regjeringen nylig innførte «jernbanereformen», skulle den norske befolkningen få både bedre togtilbud og lavere priser på billettene.

Dette har ikke skjedd, mener Rødt - og sikter til dyre togbilletter i sommerferien. Nå raser de mot det de omtaler som privatisering av jernbanen.

- Regjeringens oppsplitting og privatisering av jernbanen har gitt rekordmange direktører millionlønn, samtidig som ansvaret pulveriseres og tilbudet blir dyrere og dårligere, sier Rødts andrekandidat i Oslo, Seher Aydar.

Hun mener oppsplittingen av jernbanen har medført sosial dumping og dårligere lønn for de ansatte. Nå krever Rødt en ny regjering som vil samle jernbanen igjen.

- Viktige samfunnsoppgaver som jernbane og infrastruktur drives best av det offentlige. Dette sikrer demokratisk kontroll, sier Aydar til Nettavisen.

Les også: Frykter rødgrønn regjering med frie tøyler for innvandringspolitikken

Ligger an til koalisjon

Heller ikke Arbeiderpartiet mener det er nødvendig å konkurranseutsette drift og beredskap innen jernbanens infrastruktur. Dersom det blir rødgrønt regjeringsskifte, ligger det an til koalisjon for regjeringens jernbanereform.

Transportpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet Sverre Myrli, bekrefter at dersom partiet får et stort stortingsflertall, vil de stanse konkurranseutsettingen.

- Arbeiderpartiet var imot og er imot den såkalte jernbanereformen. Vi tror ikke oppsplitting og privatisering er løsningen, sier Myrli til Nettavisen.

- Det viktigste er at vi fortsetter å bygge mer moderne jernbane, mer dobbeltspor, at vi elektrifiserer baner, og at det anskaffes nye tog slik at rutetilbudet kan økes.

- Allergi mot konkurranse

Leder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Helge Orten, rister på hodet av argumentasjonen til venstresiden og mener de er mer opptatt av å gjeninnføre statsmonopolet, enn å skape et bedre tilbud til de som bruker toget.

Dessuten mener Høyre at det også blir feil å omtale reformen som en «privatisering av jernbanen». Regjeringen har innført konkurranse mellom togselskapene, slik at togtilbudene må kjempe om å tilby lavest mulig pris. Det betyr ikke at sektoren er privatisert, påpeker Høyre.

I flere år har buss-selskapene vært konkurranseutsatt i en rekke fylkeskommuner. Dette har ført til bedre tilbud og valgfrihet for kundene, noe flere har vært fornøyde med.

Les også: FrP går hardt ut mot Senterpartiet og advarer mot å kaste bort stemmeseddelen til «bondepartiet»

Orten sier til Nettavisen at hensikten med jernbanereformen, har vært å skape et bedre tilbud der samfunnet får mest mulig tilbake for midlene staten bruker på å kjøpe persontogtransport.

Han legger til at de nye tilbudene har vært begrenset på grunn av koronapandemien, men at han forventer å se en positiv utvikling i tiden som kommer.

- Konkurranse fungerer, og de som vinner anbudene vil ha sterke insentiv til å få flest mulig til å ta toget. Rødt har allergi mot konkurranse og er kun opptatt av å gjeninnføre statsmonopolet, ikke skape et bedre tilbud for de som vil bruke toget, sier Orten til Nettavisen.

Frykter rødgrønn regjering

Statssekretær i samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarset, mener også at det er grunnleggende positivt for kundene at det finnes flere ulike selskaper som konkurrerer om gi best mulig tilbud til innbyggerne.

Sammen med resten av Høyre, er han redd for at de rødgrønne skal innføre mer statlig kontroll, dersom det blir et regjeringsskifte til høsten.

- De rødgrønne partiene vil gå motsatt vei. Vi frykter at det vil gi et dyrere og dårligere tilbud, ikke bare på jernbanen, men på alle områder hvor de rødgrønne vil skru tiden tilbake til gamle løsninger, sier Aarset til Nettavisen.

Han mener byrådet i Oslo viser hva som kan skje dersom vi får en regjering ledet av Arbeiderpartiet sammen med et sterkt Rødt.

Nettavisen har tidligere omtalt hvordan Byrådet i Oslo skal bruke 137 millioner kroner på oppkjøp av private barnehager.

Dette er et eksempel på det Mathilde Tybring-Gjedde (H) omtalte som «ideologiske skylapper» fra de rødgrønne, tidligere denne sommeren.

Likevel er ingenting avgjort og partiene har fortsatt tid til overbevise velgerne om hvordan Norge kan styres på best mulig måte.

Er du usikker på hva du skal stemme enda? Ta Nettavisens partitest: